Framtidens sjöräddningsbåt kan bli en eldriven båt som lyfts ur havet av bärplan. Sjöräddningssällskapet ska bygga den första prototypen.
– Vi ska bygga en mindre räddningsbåt med en elmotor och infällbara bärplan. Det ska bli en smidig, lättmanövrerad båt som ska vara lätt att välja när sjöräddarna ska ut på uppdrag, säger Fredrik Falkman, som jobbar med sjösäkerhetsinnovation på Sjöräddningssällskapet.
– Vad vi vet är det den första räddningsbåten i världen som blir emissionsfri.
Det senaste året har projektgruppen studerat kraven på båten. De har bland annat undersökt möjlig räckvidd och skissat på olika alternativ för skrov och framdrift. Valet föll på eldrift med batterier samt ett skrov som lyfts av bärplan (foils). Konstruktionen gör att friktionen från vattnet minskas och båten blir mer energieffektiv. Nästa steg är att fortsätta utveckla ritningarna och mot slutet av 2021 ge ett varv i uppdrag att bygga prototypen.
En aspekt projektet också tar stor hänsyn till är att den nya räddningsbåten ska vara att föredra framför sina fossildrivna syskon.
– Vi vill att man ska välja denna räddningsbåt framför en dieseldriven. Då måste den ha fördelar som att vara lättmanövrerad även i låga farter eller att bärplanen ska ge en mjukare gång när man kör snabbare, säger Fredrik Falkman.
I början av 2020 skänkte Postkodlotteriet 15 Mkr till projektet inom det så kallade Drömprojektet. Uppdraget var att undersöka och låta bygga en mer miljövänlig räddningsbåt. Inom projektet finns samarbeten med SSPA, KTH, Zparq, Aston Harald, Trafikverket och Energimyndigheten.
Målet är att ha en prototyp klar 2023. Den ska testas och utvärderas på en sjöräddningsstation.
Källa och foto: Sjöräddningssällskapet
Bildtexter
Båt i Sjöräddningssällskapets Gunnel Larson-klass, som är i liknande storlek som den planerade nya båten.