9 april, 2010

Detaljrik fartygsmodell klar efter 1000 timmar

Sjöhistoriska museet i Stockholm visar en nytillverkad modell av fartyget Baltica. Efter drygt 1 000 timmars arbete har museets egna modellbyggare Stefan Bruhn och Jan Claesson färdigställt den detaljrika och vackra tremastskonaren från 1940-talet.

– Sjöhistoriska museet har drygt 2 000 fartygsmodeller i sina samlingar, men just den här typen av fartyg fanns tidigare inte representerad där. Att vi valde att bygga just Baltica beror på att det i arkiven fanns ett bra bakgrundsmaterial att utgå från, med ritningar, fotografier och fakta om hennes historia, säger Stefan Bruhn.

Baltica sjönk i Östersjön 1963, troligtvis på grund av en läcka orsakad av ett isbälte. Nu har Baltica fått nytt liv! Varje liten del och detalj är handtillverkade med omsorg. Detaljrik, spännande och mycket vacker finns hon nu att se på Sjöhistoriska museet.

Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer.

• Den tremastade skonaren Baltica från 1940-talet har nu blivit modell. Sjöhistoriska museets modellbyggare har utifrån ritningar och gamla fotografier låtit Baltica få nytt liv. Fartyget sjönk 1963 efter att ha fått en läcka, troligen orsakat av ett isbälte.

Foto: Anneli Karlsson/SMM.

Kommentarer

skattebetalare 13:29:34 2010-04-11

Fint men jag är säker på att det finns lika duktiga modellbyggare i Indien eller Kina som förmodligen hade byggt denna båtmodell lika fint för gissningsvis en tiodel av kostnaden. Och då inkluderat kostnaden för ett par inspektionsresor för dessa två herrar till indien/ kina tur och retur.

mvh

Johan Molin 17:27:10 2010-04-12

En fantastisk modell av den kanske mest särpräglade fartygstyp som seglade längs våra kuster under förra århundradet!
Det sägs att homo sapiens fick övertaget över neanderthalarna på grund av vår förmåga att rita symboler, göra konstverk och kommunicera med varandra. Jag tycker tvärtom mot föregående skribent att vi vore ett armt, fattigt och hemskt land att leva i om inte vi orkade med att förvalta vårt kulturarv själva. All heder åt detta bygge! Låt oss inte bli neanderthalare på nytt.

Michael Graff 17:39:26 2010-04-12

Tack för att det finns sån kompetens i detta landet fortfarande! Den s.k. Skattebetalaren är ju bara avundsjuk!
Men vi kan nog se till att hans jobb blir "Outsourcat" till Indien….

Sture Bylén 18:54:32 2010-04-12

Givetvis ska vi ha en levande museiverksamhet och utnyttja våra duktiga inhemska modellbyggare. De har en unik känsla för branschen som ska tas tillvara.
Det har vi råd med. För att använda ett slitet men passande argument:
– Det finns mycket annat man skulle kunna spara på i stället.

Magnus Pettersson 21:03:41 2010-04-12

Ja, om man hade velat ha en kinesisk eller indisk båt, så hade man kunnat outsourca. Annars hade indiern eller kinesen fått vara i Sverige och göra sin research och bygga modellen, och det till samma kostnad.

Mölle-Mats 00:45:47 2010-04-13

Fantastiskt fint bygge, en eloge till herrarna som åstadkommit detta!

Inget ont om indier eller kineser, men om vi ska låta dem ta över alla jobb för att det (temporärt) blir billigare – vad ska vi göra då?

Är (eller kanske snarare var) själv i IT-branschen och ser nu i finanskrisens kölvatten hur stora delar av den inhemska delen håller på att avvecklas till förmån för fr a indiska IT-människor. Men vad händer när dessa börjar begära allt mer i lön (vilket de gör!!!) så att de successivt kommer upp i samma nivå som deras kolleger i västvärlden hade innan de blev obsoleta!?!

Att outsourca till "lågkostnadsländerna" känns lite som att kissa i sängen när man fryser – det blir vamt och skönt en liten stund, men snart är det lika kallt (och dessutom blött) som förut!

Arne 08:08:57 2010-04-13

Jag håller med. Jag är glad att det finns så fin kompetens och yrkeskunnande i Sverige.