Alla båtbryggor i Lambergstjärn i Karlstad byts till nya och fyra platser avsätts i Orrholmshamnen till en privat båtpool så att även personer som inte har egen båt kan komma ut på Vänern.
Förberedelserna inför båtsäsongen är därmed igång hos Karlstads kommun, som har tecknat ett avtal med företaget Skipperi om att de får nyttja fyra båtplatser i Orrholmshamnen.
– Vänern och våra vatten är en fantastisk tillgång för Karlstads kommun. Genom att ge möjlighet till delat båtägande genom båtpool får fler Karlstadsbor möjlighet att ta del av detta, säger Henrik Lander (C), ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.
Ett arbete med att byta bryggor i Lambergstjärn är igång. Det beräknas vara klart vid månadsskiftet april/maj.
– Det blir lika många båtplatser som tidigare men de nya bryggorna kommer att ha både el och dricksvatten så det kommer bli ett välkommet lyft för alla som har sin båtplats här, säger Marianne Fröding, samordnare för båt- och badplatser på teknik- och fastighetsförvaltningen.
Förutom att byta ut befintliga bryggor i Lambergstjärn kommer kommunen även att bygga en 15 m lång besöksbrygga.
Bildtext: Karlstads kommun satsar på bryggor och båtplatser.
Båtägande är inte detsamma som bilägande. Det svenska båtlivet bygger till stor del på båtklubbar, vilket innebär mycket mer än att dra ut med båten o familjen. Det handlar om att hjälpa varandra med sjösättning och upptagning, på- och avmastning, ge varandra tips om bästa mahognybetsen och hur många lager fernissa man behöver, delta i kappseglingar och kräftskivor, årsmöten och städdagar – dvs ett socialt liv där man fostras in i en klubbgemenskap, lär sig föreningsdemokrati, hjälpsamhet och ett ansvarstagande både för sig själv och andra – vilket avspeglas i hjälpsamhet och ansvarstagande på sjön.
Att betala sig bort från denna del av båtägandet riskerar att båtlivet utvecklas i fel riktning. Det finns gott om billiga båtar på Blocket för nybörjare att starta med och jollar eller trailerbåtar brukar det alltid finnas plats för, så det finns inget direkt hinder som en båtpool löser. Istället riskerar den att nybörjare ger sig ut i väder och på vatten de inte behärskar. Vi såg en del av detta i somras…
Jo det är ju klart, men är ju också gött att kunna äga en båt bekymmerfritt. Jag har en båt i min familjs sommarstuga i Kristinehamns skärgård och den kräver nog med underhåll. Är ju då smidigt om jag kan ha en båt här i Karlstad där jag bor när jag är sugen på att dra ut på den kvällstur med polare. Också bättre än att behöva belåna sig rejält. Sen hoppas jag ju att det blir krav på ett förarintyg för att få ha dessa båtar så inte det kommer ut vilka idioter som helst på sjön(Det finns det redan gott om).
Det svenska båtklubbslivet är verkligen något att värna om. Det finns mycket gott att hämta ur den fina traditionen och kulturen bland alla engagerade medlemmar runt om i Sverige. Jag är själv en mycket nöjd båtklubbsmedlem sen över 20 år tillbaka. Dock tror jag att det kan vara klokt att uppdatera sin omvärldsbild och höja blicken en smula. Båtlivet utvecklas, båtarna blir större och snabbare, nya affärsmodeller växer fram och det gäller att både människor och myndigheter anpassar sig.
Vem som helst kan köpa en båt och sticka ut i skärgården. Utan förkunskaper/utbildning eller erfarenhet. Varken myndigheter eller försäkringsbolag ställer några krav och då kommer det tyvärr alltid att förekomma ett visst stök på sjön. Båtklubbar är absolut en viktig del när det gäller att fostra omdömesgilla skeppare men det fungerar naturligtvis inte för alla.
Utan att egentligen har någon statistik att luta mig emot så tror jag tvärtom att exempelvis båtpooler kan bidra till ett bättre och säkrare båtliv. Båtpooler skulle enkelt kunna ställa krav på exempelvis förarbevis för sina medlemmar vilket som sagt ingen annan instans på sjön gör idag, varken båtklubbar eller myndigheter.
För övrigt anser jag att det borde vara obligatoriskt med förarbevis för båtar över 10 meter eller som kan framföras snabbare än 10 knop, inklusive vattenskoter. Tänk när någon politiker vågar ta tag i detta på riktigt…
Förarbevis ger tyvärr varken kunskap i båthantering eller ens skärgårdsnavigering. Allra minst ger det omdöme – det kan bara erfarenhet, tips och ett socialt tryck från båtklubbsmedlemmar ge.
Det finns fortfarande en viss tröskel för att köpa en båt och ge sig ut i skärgården. Det finns ingen anledning att sänka den tröskeln och få ut ännu fler oerfarna människor på sjön. Varför ska man inte behöva satsa lite av sig självt och sin egen tid? Varför ska allt serveras på räkmacka? Kom ihåg att det som inte kostar på, är sällan värt något.