Baltic Yachts har sålt sin tredje yacht i serien Baltic 67PC (Performance Cruiser). Detta bekräftar ett fortsatt intresse för mångsidiga yachter designade för snabb och effektiv långdistanssegling.
Den senaste beställningen av denna prestandakryssare visar hur varierad en specifikation kan vara i en båt baserad på samma skrovform tack vare Baltics expertis.
Baltic 67PC är designad av judel/vrolijk. Båten var från början tänkt som en robust, snabb och lätthanterlig långdistansbåt som kunde prestera bra i lätta till medelsvåra vindar. Samtidigt skulle den kunna ta sig längre sträckor utan motor.
En stor fördel med 67-fotaren är att även om det bygger på samma skrovform kan många olika koncept vara möjliga. Den första båten, Manyeleti, är en shorthanded havskryssare. Skrov nummer två, Lurigna, som lanserades är 2019, är designad för offshore kappsegling som Rolex Fastnet, där hon tävlade 2019. Men hon är också fullt utrustad för bekväm familjekryssning.
Kunden för Baltic 67PC-03 är angelägen om att segla ensam. Bortsett från elektriska vinschar finns det tryckknappskontroller för segel, rullbom med mera. Ägaren kommer också att ha fjärrkontroller och motorstyrning med en trådlös handhållen styrenhet. Detta gäller även de elektriska bog- och akterpropellerna.
Båten har ett stort glidande, tonat takfönster som även fungerar som fäste för solpaneler. Den som vill ha ytterligare skydd kan sätta upp en kapellvägg. Med omfattande skydd fungerar cockpit nästan som en däcksalong med bekväma sittplatser och ett stort matbord.
För att klara det stora elbehovet, bland annat med elvinscharna, har båten ett omfattande batterisystem. Den huvudsakliga framdrivningsenheten är en konventionell dieselmotor. Denna är kopplad till en stor 40 kW generator som inte bara laddar en bank med 10 litiumjonbatterier utan också kan användas för att driva propellern som ett alternativ till huvudmotorn. Batteriladdning är också tillgänglig via hydrogenering när båten seglar.
Solpanelerna ombord kommer att ge tillräckligt med ström för att driva kyl och frys. En extra generator ska installeras för att ladda 48V elsystemet.
Riggen är helt byggd i kolfiber. Medan däcket och överbyggnaden också ska byggas i avancerade kollaminat kommer skrovet att byggas i Sprint E-glas med kolförstärkning i olika områden med hög belastning.
Byggandet av Baltic 67PC-03 har påbörjats. Lanseringen planeras till våren 2022.
Fakta Baltic 67PC
Längd ö a: 20,52 m
Längd v l: 19,.20 m
Bredd: 5,45 m
Djup: 2,50 / 3,90 m
Vikt: 26,6 ton
Ballast: 7,5 ton
Design: Judel / Vrolijk & Co.
Styling: Design Unlimited
Projektledning: Lars Gripenberg (Baltic Yachts)
Info: www.balticyachts.fi