23 mars, 2021

Marell M15 till Hurtigruten Svalbard

Den unika Marell M15-plattformen har visat sin kapacitet i extremt höga farter med racingutombordare och i framgångsrika uppdrag av Sjöpolisen i Stockholm med bränslesnål dieseldrift. Båten är nu redo för nästa stora marknadssegment.

Pressmeddelande:

I januari tecknade Marell Boats Sweden en order på en mycket avancerad sightseeingbåt för Hurtigruten Svalbard. Marells båt ska användas till att ta tolv passagerare närmare naturen, isberg och djurliv utan att störa omgivningen.

Konceptet är unikt. Båten ska tas i provdrift under hösten 2021 för att vara i full drift till våren 2022, när turistsäsongen börjar i Svalbards fantastiska skärgård. M15 Hurtigruten Svalbard kommer att ta turister till de mest spektakulära områden på ett tryggt och miljövänligt sätt.

Hög komfort, värme och låga ljudnivåer har varit i främsta fokus när Marells ingenjörer konstruerat det framgångsrika konceptet tillsammans med Hurtigruten Svalbard. De har mött alla tekniska krav, bland annat lågt motstånd på skrovet för minsta miljöpåverkan och en stabil plattform som kan bära passagerare och extra laster. Akterdäcket utgör en flexibel, stabil och multifunktionell plattform som bland annat kan användas för sjösättning av mindre farkoster. Det förhöjda fördäcket kan användas för att komma högre och närmare utvalda utflyktsmål.

Besättningen på två personer sitter bekvämt i Ullmanstolar vid en centrerad styrplats, ett kännetecken för alla Marellbåtar. Det ger bra sikt runt om och en säker manövrering i alla lägen. Alla tolv passagerare ombord sitter tryggt och bekvämt i dubbla stolar med säkerhetsbälte.

Marell M15 Hurtigruten är konstruerad för att hantera arktiska miljöförhållanden, ner till minus 20 grader. Med det breda förskeppet åker M15 exceptionellt torrt utan sjö på fördäck eller på vindrutor. Med förstärkt förskepp tillsammans med den unika metoden att koppla longitudinaler och tvärskeppsförstyvningar gör att fartyget på ett säkert sätt kan hantera tuffa förhållanden utan utmattningsproblem.

Marells båtar har en konstruktion som är utformad för att bära däckpaneler av sandwichkomposit, som limmas på balkstrukturen för att minska vikt och vibrationer. Detta tillsammans med övriga egenskaper har övertygad Hurtigruten Svalbard att de valt den bästa lösningen för att hantera det skiftande klimatet på Svalbard. Panelerna i sig fungerar som isolering och minskar deformationen av skrovet i olika temperaturer genom att absorbera töjningen av aluminiummaterialet.

Marells båtar har en mycket konkurrenskraftig Total Cost of Ownership (TCO) då de är utrustade med branschledande och bränsleeffektiva driftslösningar, utformade för att minimera underhålls- och servicekostnader i kombination med en ingenjörs- och kvalitetsstrategi för att förlänga livscykeln. Den speciella drivlinelösningen för M15 Hurtigruten Svalbard kommer att presenteras längre fram, då båten närmar sig sjösättning.

M15 Hurtigruten Svalbard är byggd för att uppfylla klassificeringsregler från Lloyds Register samt ”Forskrift om drift av fartyg med tolv eller färre passagerare ( FOR-2020-01-14-63)” med speciella krav för Svalbard inkluderande CE class B level-Offshore.

Dimensioner:

LOA (inkl. motorer och fender):  14,99 m

BOA (inkl. fender):                     4,03 m

Bottenvinkel akter:                     21 grader

Info:                                           http://www.marellboats.se/