– God havsmiljö är bra för båtlivet på samma sätt som ett miljövänligt båtliv är bra för havsmiljön. Det är ett gemensamt intresse för regeringen och båtlivet att värna havs- och kustmiljön i och runt Sverige. Det sa Miljöminister Andreas Carlgren vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö, onsdagen 10 mars.
Andreas Carlgren presenterade ett fyrapunktsprogram för båtlivet och miljön i framtiden:
De skadliga båtbottenfärgerna ska fasas ut och alternativa lösningar sökas. Det kan handla om t.ex. båtbottentvättar. Reglerna för båtbottenfärger harmoniseras för närvarande inom EU. Sverige agerar för strängare krav vid användning av biocider i båtbottenfärger inom EU. Ett statligt bidrag om 120 miljoner kronor per år till lokala vattenvårdssatsningar – LOVA innebär bl.a. finansiering av båtbottentvättar.
Toalettavfallet ska inte ut i sjön. Toalettavfallet ska omhändertas, dels från fartyg men också från fritidsbåtar. När det gäller större fartyg sker arbetet genom HELCOM för att i hela Östersjön åstadkomma ett förbud eller krav på rening av utsläppen för kryssningsfartyg och passagerarfärjor. När det gäller fritidsbåtar och utsläpp av toalettavfall är det främst ett sanitärt problem och ett förbud förbereds. Hur detta förbud kommer utformas är för tidigt att saga då remissrundan avslutas på fredag den 12 mars. Regeringen kommer nu att gå igenom alla remisser och återkomma under våren med ett förslag till utformning. Det blir ett förbud men nyttan med detta kommer att vägas mot konsekvenser för den enskilde, som t.ex. kostnader.
Krafttag mot nedskräpning. Det behövs krafttag mot nedskräpning längs kusterna. En del av regeringens satsning på havsmiljön går till åtgärder mot nedskräpning. Naturvårdsverket ger 2,5 miljoner kronor per år i tre år för natur- och miljövård längs stränderna i norra Bohuslän via havsmiljöanslaget. Det finns möjlighet för kommunerna att få stöd för t.ex. strandstädning genom praktikliknade åtgärder som Arbetsförmedlingens program “Lyft”. I branschen tas initiativ som Sveriges första båtskrot på Muskö.
Minskade utsläpp från fritidsbåtar. Utsläppen måste minska från tvåtaktsmotorer, som idag är ett problem med upp till 40 procent högre utsläpp än från fyrtaktsmotorerna, samt mer bränslerester som innehåller olja. Avgaskraven på EU-nivå är gamla och regeringenvi vill se ett nytt förslag. Det är önskvärt med en ökad användning av den mer miljövänliga alkylatbensinen. Arbetet med elmotorer är intressant, bland annat den prototyp som beräknas serietillverkas under 2011.
– Regeringen har på ett helt annat sätt än tidigare lyft fram och vidtagit åtgärder för havsmiljön de senaste fyra åren. Senare i vår ska Sverige redovisa hur åtagandena inom HELCOM när det gäller kväve och forforutsläppen ska uppfyllas. Nu satsas en miljard kronor årligen på bättre havsmiljö. En ny havsmiljömyndighet är under bildande. Östersjön har under det svenska EU-ordförandeskapet utsetts till pilotområde som gör att vi kan gå före med miljöförbättrande åtgärder. Vi har infört förbud mot fosfat i tvättmedel, och nu går vi vidare med maskindiskmedel. På område efter område ser regeringen till att förbättra havets miljö, säger Andreas Carlgren.
Fotnot: Ytterligare åtgärder som alliansregeringen gjort för havsmiljön inkluderar:
– Inrättandet av Havsmiljöinstitutet i Göteborg
– Kosterhavet som den första marina nationalparken
– Utpekande av ytterligare sex marina skyddsområden, vilket innebär en fördubblad areal inom de svenska havsområdena
– Pådrivande för åtgärder i Kaliningrad, som enskilt betyder mest för Östersjöns miljö.
– Satsning på 90 Mkr på en mellanstatlig fond för åtgärder i Östersjön.