Det är stora skillnader i hur svenska kommuner skapar förutsättningar för båtliv. Det visar en undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Endast varannan kommun i undersökningen driver hamnar. Övriga kommuner har helt överlåtit driften till ideella och privata aktörer. I den kommunala verksamheten varierar kötider och köavgifter kraftigt.
Sweboat har under vintern 2009/2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner. Undersökningen, som är gjord i samarbete med marknadsanalysföretaget K2 Analys, bygger på intervjuer med kommuner, båtklubbar och privata aktörer. Några av de parametrar som undersöks är tillgänglighet, kostnad och kommunalt engagemang.
Nu presenterar Sweboat den första delen av undersökningen, med fokus på den kommunala delen av båtlivet. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner, dels vad gäller driften av hamnar, dels vad gäller kötider och köavgifter i de kommunala anläggningarna.
På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar närmare hälften, 48 %, att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har överlåtit driften till klubbar och privata aktörer. I några enstaka fall finns inga hamnar för fritidsbåtar i kommunen.
Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till tio års väntetid eller mer. Var femte kommun (20 procent) svarar att de inte har någon kötid alls medan 24 procent av kommunerna har minst tre års kötid. Två kommuner har uppgett svarsalternativet ”10 år eller mer”. Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 29 månader, d v s två år och fem månader.
– Vi vet genom tidigare gjorda undersökningar att väldigt många svenskar längtar ut på sjön och att fler skulle äga en egen båt om tillgängligheten var bättre. De långa kötiderna som vi ser i den här undersök¬ningen är ett hinder för många människor att förverkliga sin dröm, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Avgiften för att stå i kö till båtplats skiljer sig också kraftigt åt. I flera kommuner kostar det ingenting, medan andra tar ut avgifter på upp till 300 kronor per år. 62 procent av kommunerna i undersökningen uppger att de inte tar ut några avgifter alls och 23 procent uppger att de tar ut 175 kronor eller mer.
– Vi kan konstatera att de privata och ideella krafterna är oerhört viktiga för att fler svenskar ska kunna ta del av båtlivet. Att vända sig till en marina eller båtklubb kan ofta vara ett snabbare sätt att få tillgång till båtplats. Oavsett vilken modell kommuner väljer för hanteringen av båtlivet har politiker och tjänstemän ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, säger Mats Eriksson.
Fakta om undersökningen:
Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet.
Samtliga kommuner erbjöds att svara på frågorna. 136 kommuner (huvudsakligen kustkommuner) valde att delta i undersökningen, varav 120 svarade på frågan huruvida de driver hamnar. Av de som driver hamnar svarade 55 kommuner på frågan om kötider. 52 kommuner svarade på frågan om köavgifter.
Under våren 2010 presenterar Sweboat resultatet av undersökningen i sin helhet. I samband med detta belönas de kommuner som anses ha bäst förutsättningar för båtliv genom utmärkelsen Årets Båtkommun.