I oktober genomförde Miljömålsberedningen en webbinarieserie inriktad på Havsmiljöfrågor.
Peter Karlsson, verksamhetschef på SBU, var inbjuden talare och deltog i passet ”Kusten, platsen där alla vill vara”. Han tog upp de politiska styrmedel som behövs för att öka båtlivets hållbarhet. Det innebär i detalj de frågor som vi som båtägare inte kan styra över, till exempel produktval, regelverk eller samordning mellan myndigheter.
Båtunionen bemötte under webbinariet Havsmiljöinstitutets rapport 2019:3, som var utgångspunkten i webbinariet. Miljömålsberedningen inrättades av regeringen 2010 för att nå bred politisk samsyn kring ett antal olika miljöfrågor. Beredningens uppgift är att föreslå hur miljökvalitetsmålen ska nås genom politiskt förankrade förslag till strategier med etappmål, styrmedel och åtgärder.
Miljömålsberedningen ska fokusera på frågor som kräver övergripande och långsiktiga politiska prioriteringar, dels där det finns behov av strukturella förändringar, dels avseende frågor av särskild betydelse som inte kan lösas på myndighetsnivå.
Ett av de förslag som SBU lämnade handlade om avgasrening på båtmotorer och utgår ifrån att båtägare köper den teknik som är tillgänglig. Även de nyaste och bästa utombordsmotorerna saknar fortfarande avgasrening. Till exempel saknas katalysator på samtliga utombordsmotorer och de flesta inombordsmotorer på marknaden.
Avgaskraven på båtmotorer bestäms av EU i motordirektivet och i det amerikanska regelverket EPA. Det saknas avgaskrav i de här regelverken, något som borde vara självklara på båtmotorer.
Inför webbinariet hade även teknikskiftet till elbåtar diskuterats och Svenska Båtunionen förklarade problematiken under rubriken Köpa en elbåt istället?
För att få tillverka och sälja elbåtar krävs att de uppfyller kraven för CE-märkning i fritidsbåtsdirektivet. I dag saknas standarder för CE-märkning av viktiga elkomponenter i elbåtar, vilket gör att man för närvarande inte kan tillverka dem för den kommersiella marknaden.
För att vi ska få först avgasrening och sedan elbåtar krävs alltså att något land driver frågan inom EU. Avgaskraven och standarder för eldrift för de nya båtmotorer som säljs fastställs på EU-nivå. Det är alltså hög tid att Sveriges regering driver frågan om hårdare krav på nya båtmotorer inom EU, så att båtmotortillverkarna tvingas att utveckla och tillhandahålla mer miljövänlig teknik. Våra förslag kan innebära något högre kostnader för nya båtmotorer men över en motors livscykel som kan vara upp till 40 år blir den årliga kostnaden begränsad men miljövinsterna stora.
Bildtext: Peter Karlsson.