Hodgdon Tenders lanserar två versioner med helt eldrivna tenderbåtar baserade på företagets 10,5 m och 12 m Venetian tenders. De får en drivlina motsvarande 295 respektive 590 hk.
Hodgdon Yachts är känt i hela världen för sina vackra motor- och segelbåtar i högsta kvalitet. Varvet etablerades 1816 och är därmed också ett av världens äldsta.
Yachtägare ställer allt högre krav på miljömedvetenhet och låga utsläpp, vilket märks i många av de senaste årens många hybriddrivna superyachter. Till varje yacht hör en eller flera tenderbåtar och nu är det dags att elektrifiera även dem.
Hodgdon Custom Tenders, Superyachtdivisionen inom Hodgdon, ska bygga sina nya eldrivna tenderbåtar efter design av Michael Peters Yacht Design i Sarasota, Florida. De ska levereras senare i år till ett holländskt varv, vilket tyder på att det är dags för sjösättning för minst en ny och spännande superyacht. Tenderbåtarna ingår i Hodgdons tenderserie med namnet Venetian, som täcker båtar på 6,5–12 meter.
Drivlinan kommer från företaget Vita Power, ett företag som producerar helt elektriska drivlinor i hög kvalitet för marin användning. V3 på motsvarande 295 hk (220 kW) ska användas i den mindre båten medan den större får en V4 elmotor med motsvarande 590 hk (440 kW). I båda fallen kopplas detta till drev.
Elversionen av tenderbåtarna har tagits fram utan att ge avkall på Hodgdons höga kvalitet i detaljarbetet. De har sittplatser för tolv personer ombord.
Båtarna får även ett snabbladdningssystem – Vita SuperPower .. för att minimera laddningstiderna.
Info: www.hodgdonyachts.com