Färjan 4 är Sjöfartsmuseet Akvariets största föremål och stadens enda bevarade ångbåt. Färjan hade 100-årsjubileum i oktober.
– Färjan 4 är helt unik i våra samlingar. Det är en liten bit av 1920-talet som fortfarande flyter och som förmedlar känslan av att åka färja i det gamla Göteborg. Den ger en glimt in i en annan värld, här kan man höra ljuden och känna doften av en koleldad ångmaskin, säger Karl Hellervik, museipedagog på Sjöfartsmuseet Akvariet.
Färjan 4 levererades i oktober 1920 till Göteborgs Hamnstyrelse och sattes i trafik på linjen Residensbron – Götaverken. Här kom den att tjäna som en av hamnens riktiga arbetshästar, och avgick fullastad med varvsarbetare var 15:e minut från klockan sex på morgonen till ett på natten.
Efter 50 år togs färjan ur trafik och överlämnades till Sjöfartsmuseet. Sällskapet Ångbåten fick förtroendet att bevara den i trafikdugligt skick. Efter ett svårt ångpannehaveri 2016 var färjan på vippen att tas ur trafik, men efter en omfattande renovering har den äntligen kunnat sjösättas igen, lagom till sitt 100-årsjubileum.
– Vi är förstås glada att Färjan 4 kan ånga vidare in i 2020-talet. Alla gamla färjor är borta, det finns bara denna kvar som fortfarande fungerar, säger Karl Hellervik.
Källa: Sällskapet Ångbåten
Bildtext: Färjan 4 forslade omkring 1,5 miljoner passagerare om året, totalt 40 miljoner 1920–1954. Foto: Gunnar Söderberg.
Det fanns en exakt likadan färja som gick till varvet Eriksberg och sin vana trogen döpte göteborgarna denna färja till “Snusdosan”. Åkte denna färja under 3 år på 60-talet, då jag gick en 3-åring utbildning för att bli fartygsbyggare.
Möjligen en av Göteborgs bevarade ångbåtar. Jag utgår ifrån att s/s Bohuslän fortfarande är i drift!
Färjan 4 är inte den enda bevarade ångbåten i Göteborg, även Bohuslän finns.
det finns två ångfärjor i landet i drift, Djurgården 3 i Stockholm och färjan 4 i Göteborg.
Det finns ca 250 ångfartyg i Sverige från den minsta ångslupen på 5 meter till den största isbrytaren Sankt Erik. Omkring 40 stycken kör trafik under sommarhalvåret.
De presenteras i en broschyr “Ångbåtar i Sverige” som finns på turistbyråer och om bord på ångfartyg med flera platser.
Det finns ca 150 mindre fritidsbåtar som är ångdrivna.
O s v jag kan berätta mer om ångbåtar!
Mvh/Sven Jönsson
Redaktör för SÅF-bladet
Sveriges Ångbåtsförening
SAAB hade ett förslag till ångmotor för sina bilar ngn. gång på 60- 70-talet. Presenterades i
Vi bilägare. Vet du vart den tog vägen ?
Ångbåtar är coola!