Det går att återanvända batterier från Teslabilar i båtar. Det bevisas av denna helt elektriska passagerarbåt.
Eco Sightseeing Sthlm AB har under 2019/2020 tillsammans med El & Marinteknik genomfört en unik elkonvertering av båten M/S Sylvia. Batterierna som användes vid konverteringen är återanvända batterier från Teslabilar. Målet är att erbjuda miljömedvetna sightseeing- och charterupplevelser för alla.
– Jag ville påskynda utvecklingen av hållbar sjöfart i nära stadsvatten, den bransch där jag själv verkar. I Stockholm har det pratats om konvertering av kommersiella fartyg i många år, men nu är det dags för handling. Det som idag kallas för cirkulär ekonomi borde vara en självklarhet – att utgå från de resurser vi har, att hellre återvinna och renovera än att kassera och köpa nytt, säger Elias Nilsson som grundade företaget 2019 med ambitionen att driva på utvecklingen för ett fossilfritt Sverige.
– Jag tror att vi kommer se många nya miljöinnovationer inom den närmaste tiden. Prövningarna som hela världen nu tillsammans tvingas hantera påminner oss om att sättet vi lever på och valen vi gör får konsekvenser. Jag hoppas att fler rederier skall göra som vi och ta steget in i framtiden, säger Elias.
Tillsammans har Ecosightseeing och El & Marinteknik elkonverterat den historiska passagerarbåten M/S Sylvia. Båten drevs tidigare av en traditionell Perkins dieselmotor, som ersatts med återvunna Teslabatterier.
Batterierna kommer från Tesla Model S. De har fortfarande kapacitet för så kallad second-life användning. Batterierna installeras och sedan används cellerna (totalt 190 kWh) för att driva en 85 kW elmotor.
Cellerna inryms i specialdesignade, vatten- och gastäta aluminiumbehållare under båtens bänkstolar. Batterikapaciteten möjliggör upp till 14 timmars kryssning mellan laddningarna. Den elektriska framdriften avger mindre ljud, vilket bidrar till en mer behaglig och naturnära upplevelse för passagerarna.
Bildtexter:
Elias Nilsson, grundare av Ecosightseeing.
M/S Sylvia byggdes ursprungligen för brittiska kungliga flottan (The Royal Navy) 1943 och var enligt historien med vid landstigningen i Normandie 1944. Båten kan transportera upp till 48 passagerare och har hemmahamn på Strandvägen 19 i Stockholm.
Intressant! Är det “uttjänta” batterier lr kommer de från t ex krockade bilsr?
Hej! Äntligen börjar förståndet att vakna. I branschen jag har verkat i mer än 40 år är det katastrof. Brandskyddsarbete!
Brandsläckningsutrustning som det inte är det minsta fel på skrotas och nytt produceras i bl.a. Kina och fraktas hit.
Ett mycket bättre alternativ i alla fall om miljön skall vara inräknad är att låta en brandservicefirma utföra s.k. verkstadsgenomgång på befintlig materiel och sedan återanvända det. Men det har ju självklart en nackdel. Det blir för dyrt. Vi har ju minst 10-20 ggr högre lönenivå här än den produktiva delen av världen och då får vi självklart glömma miljön.
Hej, hörde att Strömma Kanalbolaget har elkonverterat alla sina båtar i Amsterdam men inga i Sverige? Tycker Stockholm borde kräva detta, precis som Amsterdam har gjort. Vore bra goodwill för Strömma också.
Verkligheten är inte alltid så enkel som den ser ut. De eldrivna taxibåtar som används i Amsterdam laddas alla via ett stort dieseldrivet elverk i stadens hamn. Initiativet är bra, men det måste finnas något att ladda med också.