15 februari, 2010

Ny 115-hästare från Honda

Honda Marine introducerar nya BF115D – den mellanstora fyrtaktsutombordsmotorn med en prestanda och bränsleekonomi i världsklass. Med sin kompakta ”vingform” ger BF115D ökade prestandanivåer och en förbättrad bränsleekonomi. Med den här motorn har Hondas utombordsmotorer i mellanregistret nått sitt ultimata utvecklingsstadium.

Honda har lagt stor möda på att ta fram en motor med störst slagvolym, högst effekt och maximalt vridmoment inom 115 hk-segmentet. Den nya BF115D med sin optimala effekt, förbättrade bränsleekonomi, lägre ljudnivå och jämna drift, är det ultimata valet för båtentusiaster, varv och skeppsbyggare.

Nya BF115D passar för en mängd olika skrov, för ribbåtar, fiskebåtar, fritidsbåtar och kommersiella båtar. Kombinationen av hög effekt, stort vridmoment och en stor propeller (som normalt förknippas med Hondas större utombordsmotorer på 135 hk och uppåt) gör att nya BF115D uppnår mycket höga prestandanivåer på större båtar.

Honda har sett till att nya BF115D har de högsta prestandanivåerna i sin klass genom att bygga in en 4-cylindrig 2 354 kubik-motor med DOHC*1, ett högteknologiskt PGM-Fi-system*2 och BLAST™ *3 som är Hondas unika tändstyrningssystem som avsevärt förbättrar startprestandan vid snabb acceleration från låga till medelhöga varvtal.

BF115D har den största slagvolymen inom 115 hk-segmentet och passar därför för en mängd olika tillämpningar och båtar genom att det användbara varvtalsområdet vid fullt gaspådrag ökar.

BF115D uppnår högre dragkraft tack vare propellerns*4 större diameter och en utväxling på 2.14:1. Detta gör motorn optimal för tyngre båtar eftersom propellern får ett mycket bra grepp, även vid låga hastigheter.

Honda har länge setts som föregångare när det gäller fyrtakts utombordsmotorer och är känt för sitt miljöarbete. Med detta i åtanke har vi försett den nya BF115D-utombordaren med Hondas eget bränslebesparingssystem. Systemet, ECOmo™*5, bidrar till den nya motorns förbättrade bränsleekonomi, vilken styrs av en LAF-sensor*6 placerad i avgasröret. Denna mycket avancerade och sofistikerade teknik säkerställer att BF115D har bästa möjliga bränsleekonomi vid marschfart.

Precis som Hondas övriga utombordsmotorer som lanserades under 2009*7 har nya BF115D en helt ny ECM-enhet*8 som tillhandahåller motorstyrningsdata som är kompatibla med branschens standardprotokoll NMEA 2000*9. Därigenom kan den nya BF115D-motorn anslutas till befintliga eller nya CAN*10-nätverk på en mängd olika båtar.

NMEA 2000-kompatibiliteten säkerställer att nya BF115D uppfyller marknadens och kundens förväntningar genom att den kan anslutas till den varierande och sofistikerade elektroniska utrustning som används av dagens båtentusiaster. Det rör sig bland annat om NMEA 2000-kompatibla apparater som kartplotters, ekolod och navigationsinstrument, alla*11 dessa kan visa motordata.

www.honda.se