18 januari, 2010

Högtryck i sportbranschen

Svenskarna köper sportkläder och idrottsutrustning som aldrig förr. Redan innan vintern slog till hade sport- och fritidshandeln ökat med 8,1 procent (januari-november), jämfört med 2008, enligt Handels Utredningsinstitut (HUI). Överlägset mest inom svensk sällanköpshandel. Räknat med all handel i Sverige är det bara Systembolaget som har ökat försäljningen mer under 2009.

För att fira det framgångsrika året och se kommande nyheter, träffas hela sportbranschen under två dagar på Sveriges största oberoende sportfackmässa, Swesport (17-18 januari). Bakom Swesport-mässan står Svenskt Sportforum som är sportleverantörernas och sportkedjornas branschförening i Sverige.

– Utvecklingen i sportbranschen är fantastisk och vi har i år fler nya sportföretag än någonsin tidigare på Swesport. Det bubblar av nya svenska sportinnovationer och i år deltar hela 30 nya sportföretag, som inte varit med tidigare, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Sportbranschens vinnare 2009
Vinnarna i Sveriges mest prestigefyllda tävling för sportprodukter, Gear of the Year, offentliggjordes under Swesport-mässans gala på söndagskvällen. Totalt slogs 39 produkter och varumärken om de 13 utmärkelserna. Bakom tävlingen står sportbranschens facktidning, Sportfack. Årets vinnare:
– Årets Nykomling: Sanuk
– Årets Barnmärke: Nanook
– Årets Miljöprodukt: Smith Maze Evolve
– Årets produkt skor: Asics Gel Nimbus
– Årets produkt hårdvara: Full Tilt Seth Morrison
– Årets produkt konfektion: Icebreaker Chakra
– Årets innovation skor: Ecco Biom
– Årets innovation hårdvara: Spot
– Årets innovation konfektion: Flexngrip
– Årets varumärke skor: Adidas
– Årets varumärke hårdvara: Head
– Årets varumärke konfektion: Icebreaker
– Årets svenska varumärke: Poc

Under Swesport-dagarna samlas den svenska sportbranschen för att bygga relationer, nätverka, göra affärer och inspireras. Målet med Swesport är att vara en plattform och den självklara mötesplatsen för alla inom den svenska sportindustrin. Swesport består av tre delar; Mässa, där framtidens trender inom sportbranschen visas, med utrustning och mode som kommer till butikerna under kommande säsonger, med det senaste inom ishockey, skidor, street, surf, skor, kläder och outdoor. Seminarier med ett tjugotal föreläsare, som talar om träning, sporthandel, äventyr med mera. Sportgala med prisutdelning, där årets bästa sportföretag belönas i tävlingen Gear of the Year, modevisning, galamiddag och underhållning.

Fakta om Swesport
Swesport är Sveriges största oberoende sportfackmässa för företag inom sportbranschen och arrangeras av Svenskt Sportforum. Swesport är enda tillfället under året då hela sportbranschen samlas. Syftet är att vara en mötesplats där både nya och etablerade aktörer möts, inspireras och ser nya framtidsmöjligheter. Mässan samlar årligen över 100 leverantörer av allt ifrån volleyboll till snowboard, från underställ till dunjackor. Mässan är en fackmässa och är öppen för de som jobbar i sportbranschen. www.swesport.se

Fakta om Svenskt Sportforum
Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige. Som medlemsorganisation arbetar Sportforum för en god lönsamhet och tillväxt i branschen och erbjuder sina medlemmar utbildning, rådgivning och samverkan. Som intresseorganisation arbetar Sportforum med att stimulera svenskarna till aktivt och hälsosamt liv genom att initiera och samordna idrottsaktiviteter samt genom sprida kunskap och att aktivt driva idrotts- och hälsorelaterade frågor.

Länk: www.svensktsportforum.se