Med fullt ös och optimism in i mässåret 2010. boot Düsseldorf sätter nya accenter och breddar sitt upplevelsekoncept. Var med, ha kul, upplev, vattensporter med något för alla. Allt detta kommer att stå i fokus än mer i januari på världens största show för maritima sporter och lifestyle.
På Diving Show i hall 3 finns “prova-på-dykning“, i aktivitetsbassängen på Beach World kan du öva stand-up-paddling, i den blå semestervärlden upptäcker du nya stränder eller träffar stjärnorna från segel- och surfsporten. Allt detta är möjligt på boot Düsseldorf!
Internationalitet: 1550 utställare från över 50 länder
Från den 23 till 31 januari 2010 kommer 1550 utställare från över 50 länder presentera en hel värld av vattensporter i 17 hallar och 213 000 kvadratmeter med inspiration på sommar, sol, strand och hav. Utbudet sträcker sig från metspön till superyachter. Runt 550 deltagare kommer från utlandet och tar upp nästan halva utställningsytan. De största utställarländerna är Holland med 100 båtvarv, tillbehör och service följt av Italien, Frankrike och Storbritannien. Samlingsmontrar kommer att finnas från både Kroatien och Norge.
Även i svåra tider: ett lika omfattande utbud som vanligt
“Vi är glada att vi trots mycket svåra ekonomiska betingelser här i Düsseldorf även 2010, både i internationalitet och utbudsbredd som vanligt kan erbjuda en omfattande överblick på vad världsmarknaden har att erbjuda inom yacht- och vattensportvärlden. De stora märkena, varven och tillverkarna inom branschen har anmält sig och bekräftar därmed med eftertryck boot Düsseldorfs funktion som internationellt ledande marknadsplats för branschen” säger Werner Matthias Dornscheidt, VD på Messe Düsseldorf.
Men även en ledande mässa kan i kristider inte helt undgå utvecklingen. “Vi håller rätt kurs. Ändå märks den ekonomiska situationen också på boot. Snävare mässbudgets leder till att monterytorna minskas. Endast i några enstaka fall beslutade man sig för att helt skippa ett deltagande på boot 2010. Sammanfattar Goetz-Ulf Jungmichel, projektledare boot Düsseldorf.
boot kan dra fördel av sin mångfald av utbudssegment runtom alla sorter av vattensporter. Gentemot de strukturellt och konjunkturberoende svagare affärerna med båtar och yachter finns det stabila och delvis växande områden såsom dykning, vattenturism och charter och framför allt den väl fungerande tillbehörsmarknaden.
Allt ifrån splitternytt till klassiskt: 1 700 båtar och yachter
Yachter och båtar i alla storlekar, från toppmoderna modeller och klassiker till modeller och planerade superyachtsprojekt visas på boot 450 utställare i åtta mässhallar och runt 100.000 kvadratmeter och därmed hälften av den totala utställningsytan. 1 700 båtar och yachter väntar på alla båt- och yachtfantaster
Med ett bra sortiment presenterar si liksom förut segelsporten i hallarna 16 och 17. Där finns även det breda utbudet av mindre och mellanstora motorbåtar och båtar av stål.
Svårigheter: yachter inom lyxsegmentet
Lyxsegmentet har problem. Stora tillbakagångar i försäljningen liksom djupa omstruktureringar rörande varv och företagsgrupper har fört till kortade budgetar och därmed minskade monterytor och färre visningsmodeller. I mässhall 6 kommer nästa år runt 40 storyachter att visas. Düsseldorfs superyacht show i mässhallen 7 visar sig däremot som stabil. Runt 150 utställare samlas där med sina planerade yachter, modeller och servicetjänster runtom detta exklusiva segment. Bland de fyra samlingsdeltagandena, Deutsche Yachten – German Yachting Pool, en show från “Federation Industrie Nautique“, AMIA – Arab Marine industri Association och HISWA Holland Yachting Group. Superyachtklubben kommer denna gång att hittas i storyacht-hallen 6.
Glädjande stark: utrustning och tillbehör
En stor efterfrågan på monterytor och 80 nya utställare kännetecknar utvecklingen inom båtutrustning, båtelektronik, motorer, tillbehör och vattensportbeklädnad. I hallarna 10 och 12 presenterar 400 utställare en högvärdig palett av produkter för och runtom båten.
Obestridligt: boot förblir nummer 1 inom dyksporten
Med 320 utställare är och förblir Düsseldorfs utbud i mässhallen 3 världens största konsumetutställning på mässmarknaden. Dykområden och -baser runtom jordklotet, från Asien, Medelhavet till Söderhavet, dykdräkter, utbildning, nyheter från undervattensfotografi och –film. Allt detta erbjuder boot Düsseldorf koncentrerat i en hall på 20 000 kvadratmeter utställningsyta.
I bra form: den maritima resemarknaden
I bra form presenterar sig den maritima resemarknaden på boot 2010. Den som letar efter ett passande resmål för sin vattensportsemester, vill chartra en båt eller kanske påbörja en utbildning skulle ta en avstickare till hallarna 13 och 14 där 350 utställare presenterar maritima tjänster.
Bygga ut egna styrkor: 360o vattensport att uppleva
14 olika tema- och upplevelsevärldar erbjuder boot Düsseldorf 2010 under sitt motto “360o vattensport att uppleva”. Ett nytt rekord i mässans historia “Vi bygger ut utbudet av vattensportaktiviteter i hallarna, med underhållning och information, med möjlighet att komma i kontakt med branschstjärnor och toppidrottare.” Vi vill att hela paletten av vattensporter ska kunna upplevas och väcka nyfikenhet att prova på” påpekar Goetz-Ulf Jungmichel till konceptet. “Just nu under den ekonomiskt svåra tiden är det viktigt att locka nya målgrupper till de maritima sporterna, såsom unga familjer, men även att förmedla nya impulser och idéer.”
Utökat utbud: trendsporter
Det speciellt inriktade utbudet av trendsporter till den yngre publiken utökas ordentligt och kommer att återfinnas i hallarna 1 och 2. Inom Beach World kommer det i framtiden att finnas Kitesurfing, brädsurfing, wakeboard och vattenskidåkning men även Stand-up Paddling, Winch Waking och Skimboarding på programmet. Höjdpunkten i hall 1 är den nya aktivitetsbassängen där man kan prova på dessa vattensporter. I granhallen 2 presenterar tillverkare och handlare de senaste materialen liksom det nyaste strandmodet.
Delaktighet önskvärt: Prova-på-dykning
Även i dyksportcentret i hall 3 med sin omtyckta scenshow och igenkänningstecken såsom glastornet kommer att få tillökning. En andra bassäng bjuder in besökaren till att prova på dykning.
Bland attraktionerna i sportfiskecentret i hall 12 räknas ett gigantiskt showakvarium.
Nyupplaga: World of Paddling
Worl of Paddling följer upp 2010. Området hade premiär 2009 och med ett gediget informationsutbud runtom kanotsporten och -turism var den en fullkomlig succé. Den stora utställningen kring kanoter och kajaker under taket på “World of Paddling” ackompanjeras av sportaktiviteter i aktionsbassängen i hall 13.
Leka och lära: mässuccé för barnen
De yngsta boot-besökarna kommer att framför allt i hall 14 få valuta för sina pengar. Där kommer det att upptäcka den stora lekvärden “Kids Active Corner” en aktivitetsområde med jollar där våra små på ett lekfullt sätt kan närma sig segelsporten. I det maritima klassrummet får eleverna av medarbetare från Düsseldorfs aqua Zoo lära sig mer om livet i havet.
I den nya vattensportarenan presenterar organisationer och föreningar sitt spektrum av utbud och visar på vägar in i båt- och vattensportvärlden.
Jättestort: Classic Forum
Med en stor show kommer Classic Forum i hall 15 att vara. Där presenteras under ledning av “Fördervereins deutsche Museumwerft e.V.” runt 26 klassiska båtar och modeller, maritima hantverk och ett omfattande föredrags- och filmprogram runtom om renovering, underhåll och historiken av gamla båtar. Som känd gäst kommer världsomseglaren och vikingfantasten Burghard Pieske från Lübeck med sin “Viking Saga” att närvara.
Last but not least: alla vänner av maritim konst bjuder Messe Düsseldorf åter igen in till “Galeria boot Düsseldorf”. Runt 20 gallerister och konstnärer kommer 2010 att presentera sina arbeten för besökarna i hall 7.
Det och mycket mer erbjuder boot 2010 de internationella besökarna från den 23 till 31 januari dagligen mellan kl. 10:00 till 18:00. Katalogen till boot 2010 finns att få för 7.-€ (portokostnader tillkommer). Inträdesbiljetter inkluderar gratis utnyttjande av lokaltrafiken inom “Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr VRR. Dessa kan ni beställa online på www.boot.de. Den som löpande vill få aktuell branschinformation på Internetportalen www.boot.de kan besökare och vattensportintresserade hålla sig ajour kring allt viktigt runtom mässan.
Länk: www.boot.de