12 januari, 2010

Volvo Penta breddar IPS-programmet ytterligare

Med IPS-systemet så har Volvo Penta revolutionerat marknaden för traditionella inombordsinstallationer. Fem år efter lanseringen finns idag redan över 10.000 IPS-enheter på marknaden. Nu breddas IPS-programmet ytterligare. Med nya och större drivenheter kopplade till 13-litersmotorn lanserar Volvo Penta i år ytterligare två effektklasser, IPS1050 och IPS1200.

Volvo Pentas banbrytande IPS-system skapade 2005 ett helt nytt marint marknadssegment, sk pod-installationer. Med framåtriktade och effektiva propellrar är IPS-systemet idag den oomstridde marknadsledaren inom pod-installationer – som till stora delar har ersatt båtbranschens traditionella inombordsinstallationer med rak axel.

Det första steget av IPS-systemet baserades på Volvo Pentas 4- och 6-liters dieselmotorer. Förra året lanseras två nya effektklasser med större drivenheter baserade på Volvos 11-litersmotorer.

I år lanserar Volvo Penta ett tredje steg baserade på Volvokoncernens 13-litersmotor. De två nya IPS-drivpaketen genererar motsvarande 1.050 respektive 1.200 hästkrafter, jämfört med konventionell inombordsinstallation, vilket innebär att Volvo Penta nu kan erbjuda IPS-systemet för båtar ända upp till 100+ fot.

Kraftfullare drivenheter
Större motorer med högre effekter och högre vridmoment ställer stora krav på drivenheterna. Till IPS1050 och IPS1200 har Volvo Penta därför utvecklat en större och ännu kraftfullare IPS-drivenhet samt en helt ny serie propellrar.

Den större drivenheten har med sig alla de fördelar och egenskaper som gjort det ursprungliga IPS-systemet så framgångsrikt.

Undervattenskropp och propellrar har utvecklats med hjälp av mycket avancerade datormodeller tillsammans med omfattande provning i kavitationstunnel och test i båt. Resultatet är ett integrerat system för framdrivning med mycket hög effektivitet.

Renare och tystare
Den högre effektiviteten ger IPS1050 och IPS1200 bättre prestanda i kombination med lägre bränsleförbrukning och – inte minst – lägre totala emissioner. Komforten med sänkt ljud och vibrationer är dessutom påtagligt bättre i IPS-båtar jämfört med båtar som har rak axel.

Hela fartområdet för IPS1050 och IPS1200, från cirka 28 till 40 knop, täcker Volvo Penta med sju högeffektiva propellerpaket som finns tillgängliga som standardprodukter, vilket innebär väsentliga fördelar för såväl båtbyggare som slutkund.
13-litersmotor

Motorn för de nya effektklasserna är Volvo Pentas tvåstegsladdade 13-litersmotor, D13, på 800 resp 900 hästkrafter. 13-litersmotorn är utvecklad och designad med hjälp av toppmodern dieselmotorteknologi.

D13 har utrustats med ny, tvåstegs, turboteknik. Första steget är en twin entry-turbo som ger pulsladdning – kraften i varje avgaspuls ger laddtryck – vilket ger mycket högt vridmoment från låga varvtal. Vid högre varvtal går en andra turbo in så att motorn behåller kraften även på höga varvtal.

Det nya Volvo Pentautvecklade motorstyrningssystemet EMS 2 reglerar bränsleinsprutningen 100 gånger per sekund. Systemet styr injektorerna, en per cylinder, som arbetar med ett tryck på hela 2000 bar och finfördelar bränslet för optimal förbränning.

De totala emissionerna uppfyller med råge EU RCD och amerikanska EPA steg 2. De är till och med i linje med de mycket skarpa EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.

Från 35 till 100+ fot
IPS-systemet erbjuds som dubbel-, trippel eller kvadrupelinstallation. Det innebär att IPS-systemet täcker in båtar från storleksklassen 35 fot ända upp till drygt 100 fot.

För båtföraren innebär det ingen skillnad om båten drivs med två, tre eller fyra IPS-system. Gas och växling sker med ett vanligt dubbelreglage. Inga ytterligare reglage behövs.

IPS-enheterna är kompakta vilket möjliggör helt nya och djärva designlösningar för båtarna. Ombordplatsen blir mycket större samtidigt som båtbyggarnas installationstider reduceras med 50% och i en del fall ännu mer.

De nya IPS1050 och IPS1200 kommer att finnas tillgängliga på marknaden från och med hösten 2010.

Tekniska data
Modellbeteckning IPS1050 IPS1200
Cylindervolym 12.8 liter 12.8 liter
Motortyp Rak 6-cylindrig Rak 6-cylindrig
Vevaxeleffekt
vid 2300 v/min 800 hk (588 kW) 900 hk (662 kW)
Turbosystem Tvåstegs turboladdning Tvåstegs turboladdning
Emissioner Satisfies EU RCD and US EPA Tier 2 Satisfies EU RCD and US EPA Tier 2

Fartområde: Ca 28 till 40 knop.