Den amerikanska båtbyggaren Magnum Marine tar i ordentligt när de planerar sin nästa modell. Det är en daycruiser på hela 100 fot (29 m) som får rartresurser på över 50 knop tack vare enorma motorer på 2 600 hk styck och ytskärande Arensondrev. Det lär bli en båt i verklig superklass avsedd för de med stor plånbok och litet miljösamvete.
Jänkarna, särskilt i de sydligare staterna, är inte särskilt blyga när de tar fram nya modeller. Hittills har detta varit ett framgångsrecept eftersom båtar som till exempel Donzi, Cigarette och Baja har fått mycket utrymme i media.
Men när Magnum Marine presenterar sin nyhet är det en ung italienare, Alberto Mancini, som står för designen. Linjerna känns delvis igen från båtar som Wally Yachts och även Fjords kantiga daycruiser och kabinbåtar. Men det här är mycket större och ännu häftigare.
Den nästan 30 m långa och 6 m breda båten är inte så miljöförstörande som man kan tro vid en första anblick. Tillverkaren har lagt stor vikt vid att använda lätta och starka material och båten är byggd i kolfiber. Enligt Magnum sparar detta motsvarande 20 procent vikt jämfört med en glasfiberbåt. Dessutom blir båten betydligt starkare i hela sin konstruktion.
När föraren inte behöver höga fartresurser finns det elmotorer som räcker till för att föra fram båten i några knop. Magnum har även valt LED-belysning i båten för att minska elförbrukningen och därmed kunan ha en mindre och lättare batteribank.
Magnum 100, som får fyra rymliga kabiner med dubbelkojer, är planerad att få sin premiär 2012.
Tekniska fakta
Längd: 20 m
Bredd: 6 m
Djupgående: 1,37 m
Vikt: 66,7 ton
Bränsletankar: 7 570 liter
Färskvattentankar: 1 514 liter
Toppfart: 48-55 knop
Motorer: MTU dieslar à 2 600 hk, dubbel- eller trippelmontage
Framdrift: Arneson ytskärande drev
Länk: http://magnummarine.com