21 april, 2020

Stora effekter av corona för båtlivet – positivt när många tar ”svemester” i båten

Corona har fått stora effekter på båtbranschen i hela världen. Alla vårens stora båtmässor har ställts in och förhoppningarna sätts nu i stället till höstens mässor. Samtidigt säljs det båttillbehör och utrustning för vårarbetet som vanligt i Norden.

För många svenska båtägare har den här våren blivit annorlunda mot tidigare. Särskilt med det soliga och varma vädret i slutet av april. Mer ledighet och vackert väder har gjort att många har kunnat jobba med sina egna båtar.

Inför påsken införde flera båttillbehörsföretag service med leverans ut till bilen vid sina butiker och i vissa fall även hemleverans. Till sommaren kan det bli ännu mer utökad service. Tillbehörsföretaget Watski ska till exempel i sommar erbjuda sina kunder inom Stockholms skärgård direktleverans av båttillbehör från nätbutiken till respektive båt eller brygga.

Hur det går med seglingar till våra nordiska grannländer är inte klart än. Gränserna är förvisso stängda, men kanske öppnas till sommaren. I Norge har myndigheterna talat om förbud att ligga tätt tillsammans i gästhamnar, hur detta kommer att bli i verkligheten återstår att se.

Vårens båtmässor fick ett plötsligt stopp när Allt för sjön stängdes mitt under pågående mässa.

Inför kommande säsong planerar Sweboat (Båtbranschens Riksförbund) att arrangera de flytande båtmässor i Marstrand och Gustavsberg i månadsskiftet augusti–september. Därefter följer de stora internationella, flytande båtmässorna med Cannes i spetsen. Hur det blir med Cannes, som arrangeras andra veckan i september, är oklart men ingenting har meddelats om förändringar. Det blir dock svårt att ta sig till Cannes med tanke på flygbranschens stillastående.

En stor del av världens båttillverkare har haft totalstopp i flera veckor. Det gäller allt från de engelska storvarven, italienska varv och amerikanska volymproducenter av båtar. Nu märks dock de första tecknen till en återstart, i USA har ägaren av Chris-Craft meddelat att de ska öppna tillverkningen i början av maj.

Motortillverkarna har påverkats i olika grad och mer eller mindre minskat produktionstakten. Svenska Volvo Penta har haft stängt i flera veckor medan flera internationella tillverkare har fortsatt bygga motorer.

I Norden pågår båttillverkningen för fullt i många fabriker. Stora tillverkare som till exempel Hallberg-Rassy och Nimbus Boats, som har varslat personal om uppsägning, bygger enbart på kundorder och har ännu inte hunnit leverera alla inneliggande beställningar. Leveranserna från underleverantörerna fortsätter och kommer förhoppningsvis upp i normal takt om ett tag. Delar som kommer från italienska fabriker har dock haft en del problem.

I Europas största båtbyggarland – Polen – går fabrikerna för fullt, undantaget de franska producenterna Jeanneau och Beneteau som har en stor del av sin tillverkning där. Nordiska producenter med tillverkning i Polen har dock kunnat fortsätta ungefär som vanligt.

Lars-Åke Redéen

Bildtexter:
Svenska Nimbus Boats har produktion i Sverige, Finland och Polen. På bilden flaggskeppet Nimbus 405 Coupé.


I sommar kan det bli direktleverans av båttillbehör till båten.