Den eleganta och hypermoderna Spirit yachts 111 får Torqeedos 100 000:e elektriska drivenhet som motor. Ägaren av denna superyacht i elegant tidlös design gör allt för att orsaka så liten miljöpåverkan under båtens gång.
Den helt nya, 34 m långa Spirit 111 är en av de största segelbåtarna hittills med elektrisk framdrivning. Yachten drivs av ett Torqeedo Deep Blue 100i-system med fyra 40 kWh Deep Blue-batterier som kan driva båten i åtta knop i upp till 40 Nm – helt utan utsläpp. Som av en tillfällighet är detta också den 100 000:e enheten från den tyska elmotortillverkaren…
Även yachtens tender drivs elektriskt, med en Torqeedo Cruise 10.0 Tiller.
Engelska Spirit Yachts 111 har tagits fram i samarbete med Rhoades Young och blir en av de största enmastade träsegelbåtarna som har byggts i Storbritannien.
Spirit Yachts beskriver sig själva som varvet som bygger ”British modern classic yachts”. Det mesta talar för att den nya yachten kommer att fullfölja den här traditionen. Med tanke på att det blir en superyacht är förväntningarna mycket högt ställda på utförande och materialval.
Spirit 111 har byggts till en ägare som är bosatt utanför Storbritannien. Den är designad av Spirit Yachts vd och chefsdesigner, Sean McMillan, medan Rhoades Young har skapat konceptet för inredningen. Köparen har valt projektledaren för superyachter Jens Cornelsen från Cornelsen & Partner att samarbeta med varvet under bygget.
Sjösättningen var planerad till sommaren 2019, men arbetet för tog längre tid än planerat vid Spirit Yachts anläggning i Suffolk. Båten designas för både cruising och racing med kolfiberrigg, hydrauliska vinschar och en omfattande segelgarderob.
Den nya yachten sägs även bli miljövänlig eftersom ägaren vill förbruka minsta möjliga mängd bränsle. Bland systemen ombord märks därför elektriskt framdrivningssystem med litiumjonbatterier som ska klara långa transporter. Under segel ska systemet ladda batterierna och för säkerhets skull finns två stora generatorer ombord.
Fakta Spirit 111:
Längd 33,9 m
Bredd: 6,4 m
Djup: 4,05 m
Vikt tom: 58 ton
Vikt lastad: 65 ton
Designer: Sean McMillan
Interiör: Rhoades Young
Byggare: Spirit Yachts Ltd, Ipswich, U.K
Konstruktion: Epoxybakad i trä med rostfria spant
Segelyta: 450 kvm
Motor: Torqeedo Deep Blue 100i elektriskt system med fyra enheter med litiumjonbatterier à 40 kW och 2×25 kW generatorer
Köl: Stål med blybulb
Rigg: kolfiber