30 mars, 2020

Hybridyacht gör 9 knop med rekordlåg ljudnivå

Hybriddrift är det mest eftertraktade på nya superyachter. Holländska Heesen har nyligen sålt YN 19150 Project Electra, varvets andra hybridyacht i 5000-aluminiumklassen.

Fördelarna med hybriddrift i en stor yacht är väldigt uppenbara. Det blir tyst ombord under drift i vissa farter och båten kan ligga still upp till ett par dygn, beroende på batterikapacitet, utan att ge från sig några utsläpp eller buller.

Heesens hybridframdrivningssystem, som kombinerar diesel- och elektrisk framdrivning, ger inte bara större flexibilitet i krafthanteringen och förbättrade prestanda utan gör också att båten kan framföras utan vibrationer. Yachten har dessutom mycket hög bränsleeffektivitet tack vare hennes FDHF-skrov. Det är ett speciellt skrov med bränslesparande egenskaper framtaget av Oossanen Naval Architects. Bland annat är skrovet helt sömlöst tack vare en unik svetsningsprocess. Yacht nummer ett i serien har samma hybridlösning och har för detta belönats med bland annat Rina Green-utmärkelsen som delas ut av Prince Albert av Monaco.

Hybridsystemet har några särskilt goda egenskaper:

  • Hybridläge: upp till 9 knop med ljudnivåer på bara 46 dB, vilket är väldigt lågt. Två vattenkylda DC-elektriska axelmotorer på 127 kW driver båten.
  • Ekonomiskt läge: 9–12 knop med huvudmotorer på och generatorer avstängda. Idealiskt för längre sträckor, sparsam bränsleförbrukning (i 12 knop använder yachten 98 lit/h).
  • Kryssningsläge: 12–15 knop. Dieselmotorerna driver yachtens propeller och generatorerna sköter strömförsörjningen ombord.
  • Boost Mode: för att uppnå maxhastigheten 16,3 knop tas de generatordrivna axelmotorerna i drift tillsammans med huvudmotorerna för att ge extra kraft.
  • Bland nackdelarna är att yachter med den här konstruktionen brukar ha enorma batteribankar. En del har litiumjonbatterier på tiotals ton.

Yachten har plats för tolv gäster i fem sviter på nedre däck och en ägarkabin föröver på huvuddäck.

YN 19150 Project Electra ska levereras i slutet av april efter tester på Nordsjön.

Fakta Heesen Project Electra

Längd ö a:            49,80 m

Bredd:                  9,10 m

Djup:                    2,15 m

Vikt:                      499 ton

Skrov:                  aluminium

Motorer:               2xMTU 12V 2000 M61

Max effekt:           2×600 kW

Generatorer:         2xZenoro dual speed: 184 ekW @ 1,800 rpm / 159 ekW @ 1,500 rpm

Bogpropeller:        ZF-Marine 90kW, electrically driven

Stabilisatorer:       Naiad Dynamics, 2 fins, type 720, zero speed

Toppfart:              16,3 knop

Räckvidd:             3 750 Nm

Bränsle:                45 000 liter

Vatten:                 16 000 liter

Gäster:                 12

Besättning:           9

Design:

Interiör design:

Info:                      www.heesenyachts.com