Transportstyrelsen har idag lämnat över sin rapport om förutsättningar för ett förbud mot utsläpp av toalettavfall som myndigheten gjort på uppdrag av regeringen. I rapporten föreslår Transportstyrelsen att det införs ett generellt förbud för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall såväl längs svenska kusten som i insjöar. Samtliga fritidsbåtar som har en fast toalett installerad måste ha en tank med möjlighet till sugtömning i land enligt förslaget.
Dessutom föreslås att kravet på fritidsbåthamnarna förtydligas så, att samtliga hamnar ska ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som fritidsbåtarna som anlöper hamnen behöver lämna där.
Transportstyrelsen fick i mars 2009 i uppdrag från Näringsdepartementet att, i samråd med Naturvårdsverket och Sjöfartsverket, utreda förutsättningarna för ett införande av ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar och hur det ska avgränsas.
Förslaget som Transportstyrelsen lämnar till regeringen kan sammanfattas i tre delar:
• Ett generellt förbud som stadgar att fritidsbåtar med fast toalettinstallation inte får släppa ut toalettavfall. Detta gäller fritidsbåtar inom Sveriges sjöterritorium och svenska fritidsbåtar inom andra vattenområden.
• Ett konstruktionskrav att samtliga fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till mottagningsanordning i land. Om denna möjlighet inte finns, måste toaletten tas bort från båten.
• Ett förtydligande av kravet att samtliga fritidsbåtshamnar ska ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som de fritidsbåtar som anlöper hamnen har behov av att lämna dit. Det kan omfatta landtoaletter, utslagsvaskar och sugtömningsanläggningar. Vilka möjligheter som ska finnas i en hamn beror alltså på hur behoven ser ut.
Transportstyrelsen ser såväl miljömässiga som rättsliga argument för förbudet. Dessutom framför myndigheten estetiska, hygieniska, sanitära, etiska och moraliska argument.
– Vi ser den miljömässiga nyttan som förbudet innebär som viktigast, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör på Transportstyrelsen.
– Dessutom har vi i Sverige förbundit oss genom Helsingforskonventionen att genomföra ett sådant förbud, men ännu inte gjort det. Det föreslagna förbudet ger oss möjlighet att leva upp till det vi lovat.
Förbudet föreslås ske i två steg. Steg 1 omfattar de miljömässigt mer känsliga områdena i Sverige, steg 2 övriga områden. Steg 1 föreslås kunna träda i kraft två år efter att ett beslut om förbud fattats av regeringen, steg 2 ytterligare två år därefter.
Rapporten finns på www.transportstyrelsen.se
Kommentarer
Obegripligt att myndigheterna i en ojämn kamp mot privatpersoners sista frizon t.om. skall lägga sig i var lite svartvatten töms. Har vistats i kustnära skärgårdsmiljö i 30 år och har aldrig upplevt några problem i denna fråga, då båtfolk är kloka människor och tömmer ev svartvatten i de yttre farvattnen som i ringa omfattning påverkar de grunda vikar vilka oberopas som särskilt känsliga. I den sk enmansutredningen som gjorts hämtas all fakta på antaganden gjorda av en enda person och kan således bedömas ha validitet zero. Använd våra gemensamma resurser till vettig forskning på miljövänliga antifoulingfärger, alternativa bränslen och ett större fokus på den internationella sjöfartens allt värre nedskräpning av våra kuster som börjar bli ett mycket omfattande problem. Sänd ett par representanter från transportstyrelsen och näringsdepartementet till västkusten och inspektera den internationella skit som får tas emot på kusten från Göteborgs södra skärgård till Strömstad i norr. Inte många vikar är fria från spilloljedunkar, hushållsavfall och mängder av polymera material med mkt lång nedbrytningstid. Sanering av dessa stränder och områden görs numer enbart där beslutsfattare och besuttna har sina fritidsnöjen och inte vill se verkligheten på nära håll. Prioriteringarna är stötande och som vanligt är det låg- och medelinkomsttagare som får betala i båda ändar när fiina siffror skall presenteras i EU.
Hälsn Lasse, miljövän, seglare & skattebetalare
Jag håller med Lasse. Det här är ännu ett överförmynderi från klåfingriga byråkrater som helst vill reglera allt som vi gör. Självklart ska vi tömma tankarna där de inte stör någon, men det här är inte något problem.
Gubbar, det är dags att tänka om. Ni får börja tömma toaletten på rätt ställe.
Helt rätt beslut, självklart skall toatömning ske på ett hygeiniskt sätt iland.
Det är ju inget beslut utan ett förslag…
Men visst kan båtfolket också tömma toan på land.
Gubbar eller kärringar Jenny, detta är kanske ingen genusfråga utan en fråga om sans & balans! Hur hanterar vi då den internationella yrkestrafiken strax utanför våra territorialvatten, friluftsfolket i kanoter, mufflon på klipporna i strandnära områden, blöja? badgäster som ej besöker de eventuella bajamajjor som finns, toapoliser?
Lasse,
alla får väl dra sitt strå till (gödsel)stacken.
Används obekväma båttoaletter i kustnära områden i någon större omfattning? Det finns ju toaletter i alla gästhamnar och naturhamnar!
Om det finns fräscha toaletter, suganordning i hamnar eller bryggor med möjlighet att tömma toalettavfallet (latrin) i så kan man tänka att det iallafall blir lättare att vara "klimatsmart": http://www.pontoner.se/septitank-brygga.html