Sjöräddningssällskapets nya räddningsbåt är först med dubbla drivlinor, både diesel och el. Torqeedo har levererat ett batteri-elektriskt framdrivningssystem för en ny båt med hybriddrift som nyligen lanserades av Sjöräddningssällskapet.
Den nya båten är den första, i Sjöräddningssällskapets flotta, med elmotorer parallellt med dieselmotorer. Den huvudsakliga drivlinan är två 650 hk Scania dieselmotorer med vattenjet.
Det elektriska drivsystemet består av dubbla Torqeedo Deep Blue 50 KW elmotorer för en total effekt motsvarande 160 hk med två 10 kWh Deep Blue litiumbatterier. Fartyget kan operera tyst och utsläppsfritt upp till 1,5 timmar med en hastighet på 6 knop mellan laddningarna.
– Vi använder den elektriska framdrivningen när vi lämnar och går in i hamn genom Sveriges miljökänsliga vattenvägar, säger Lars Samuelsson, Maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.
– Besättningen använder sedan dieselmotorerna för att snabbt ta sig ut till räddningsområdet och växlar sedan tillbaka till eldrift under själva sök- och räddningsinsatsen. Det är oerhört viktigt att vi kan förflytta oss tyst vid en insats eftersom även det minsta ljudet kan försvåra sökandet efter en saknad person i vattnet.
Den 14 m (46 fot) långa kompositbåten, döpt till Rescue Mercedes Sanne Eliasson, har en besättning på tre eller fyra personer vid räddningsuppdrag. Det utgår från Rörö räddningsstation i Göteborgs norra skärgård. Skrovformen är en utveckling av sällskapets tidigare Victoria-klass och har många likheter med de nästan 40 båtar som byggts i denna klass sedan 1997, men har förlängts med cirka 2 m för en mer stabil gång.
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss utan statligt stöd. Det finns 2 200 frivilliga sjöräddare längs Sveriges kust och i de största sjöarna, redo att gå ut i alla väder, året runt. Föreningen arbetar också för att förebygga olyckor till sjöss och för att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.
– Vi tror att den nya båten med dubbla drivlinor kommer att sätta en ny standard för en hållbar sök- och räddningsbåtdesign internationellt, säger Dr. Christoph Ballin, vd för Torqeedo.
– Det är vettigt, inte bara för att bevara miljön utan också att minska driftskostnaderna och förbättra driftskapaciteten för sök- och räddningsbåtar.