På Båtmässan i Göteborg 31 januari till 9 februari blir det världspremiär för den svenska elbåten ”Onefly”. Det är en komplett båt med bärplan och elmotor. För designen svarar Mannerfelt Design Team i Täby.
Onefly har en avsevärt bättre räckvidd än många liknande konkurrenter. Båten kan köra i 25 knop upp till ett par timmar med elmotor, det vill säga 50 Nm.
Liksom elbåtsprojektet Candela har även Onefly fått en del utvecklingspengar. Totalt har de fått 600 000 kr av Vinnova för affärs- och elbåtsutvecklingen.
Den tilltänkta båten kallades tidigare EFP16, men heter nu alltså Onefly. Det är en cirka 5 m bärplansbåt på som kan transporteras på en vanlig trailer. Motorn är en standard elmotor i utombordarutförande.
Vattenmotståndet är under hälften jämfört med en konventionell, planande båt. När man kommit upp på foilsen behövs det väldigt lite effekt.
Testbåten har med en bensinmotor uppmätt en bränsleförbrukning på extremt låga 0,20 lit/Nm i 24 knop. Designen är gjord för att hålla nere produktionskostnaderna och vikten utan att göra avkall på att göra den cool. Den unika designen är skyddad och kärnfunktionen i foilsystemet är patenterad.
Båten är avsedd för fyra personer. Den väger 380 kg och är 5 lång.
Priset är ännu inte fastställt.