M/Y Vanadis är den första italienska yachten som godkänns enligt Lloyd’s Register’s ”Hybrid Power” certifikat. Båten, som är den fjärde i CCN:s Fuoriserie-serie, har levererats till sin ägare.
Den 31 m långa yachten – ”MY Vanadis” – är helt byggd i aluminium. Stilen är klassiskt tidlös för en långfärdsbåt, men ombord finns flera moderna finesser och ny teknik.
MY Vanadis är den första italienska yachten som byggs för att klara den nya certifieringen enligt Lloyd’s Register’s ”Hybrid Power” och har blivit möjlig genom ett samarbete mellan Lloyd’s Register, CCN och Siemens. De senare är leverantör av yachtens kraftölvervakningssystem och batterier. Båten kan köras med antingen dieseldrift, diesel-elektriskt drift eller enbart med el för maximal komfort och låga utsläpp.
Yachten är utrustad med 2 Schottel STP 150 FP Azimuth thrustrar med dubbla propellrar, som drivs av ett hybridsystem kopplat till de olika systemen för framdrift.
Två CAT C9.3 B dieselmotorer kan ge Vanadis en toppfart på 12,5 knop, men detta sjunker till 8 knop med körning för eldrift. Båten är utrustad med en uppsättning AKASOL Litiumjonbatterier (175 kWh), som kan leverera ström till förbrukarna ombord så att båten kan ligga still med noll utsläpp i upp till 17 timmar i sträck. Den kan köras med enbart eldrift i upp till 120 minuter, beroende på belastning.
Lloyd’s Register’s Rules and Regulations sätter standards för design, konstruktion och underhåll under båtens livstid för hybridsystemet ombord. Konstruktörerna har därför gjort mycket grundliga undersökningarna för både framdrift och effektbehov för att kunna ta hänsyn till alla risker för att skapa den säkraste och mest pålitliga tekniken ombord.
Säkerheten ombord övervakas via ett dubbelt PMS (Power Management System), ett internt BMS (Battery Management System) som kontrollerar batterierna och externa sensorer som också övervakar batterier. Om en explosion med följande brand inträffar i batteribanken kan det få mycket allvarliga konsekvenser…
Ombord finns gott om utrymmen med bland annat en ägarkabin och två stora gästkabiner på nedre däck. På huvuddäck finns en stor salong, matplats och ett öppet pentry. På akterdäck finns utrymme för en 5,5 m tender.
Båten körs från inre styrplats eller från flybridge.
Tekniska fakta
Längd: 31,00 m
Bredd: 7,00 m
Djup: 2,10 m
Vikt: 199 ton
Motorer: 2 x CAT C9.3 B diesel
Toppfart: 12,5 knop
Marschfart: 8 knop