Än en gång har de norska fjordarna utsetts till världens bäst förvaltade resmål av National Geographic Traveler. Sedan 1893 har Hurtigruten visat upp de norska fjordarna för norska och utländska gäster. Norsk turism hade varit mycket fattigare utan en bärkraftig förvaltning av vår fantastiska natur generellt sett, och speciellt våra unika fjordar.
Tidskriften National Geographic Traveler har ännu en gång placerat de norska fjordarna högst upp i sin resmålsmätning, där de utnämner världens bästa resmål i samarbete med National Geographic Center for Sustainable Destinations. Det här är sjätte gången som den omfattande internationella utmärkelsen delas ut och de norska fjordarna har toppat listan tre gånger. År 2007 säkrade Lofoten, Norge, ännu en fjäder i hatten genom att utses till den tredje bästa ö-destinationen i världen.
– National Geographics starka trovärdighet och genomslagskraft i världen gör detta till en av de viktigaste utmärkelserna inom internationell turism. Att de norska fjordarna än en gång toppar den här listan är en bekräftelse på våra unika naturliga fördelar. Vi gläder oss över resultatet och tar tillfället i akt att gratulera fjord-Norge till framgången, säger Christian Bue Nordahl, Global Brand Manager i Hurtigruten ASA.
För Hurtigruten kommer utmärkelsen att ytterligare stärka bilden av Norge som attraktivt turistmål.
– För många utländska resenärer representerar Hurtigruten deras första möte med norska fjordar och norsk natur. Det finns ett nära band mellan de norska fjordarna och Hurtigruten sedan Richard With etablerade rutten år 1893. Vi seglar i samma farvatten med elva fartyg, varje dag året om, och de norska fjordarna är ett av våra starkaste kort. Att norska resmål än en gång passerar National Geographics nålsöga visar att man arbetar aktivt för en bärkraftig norsk turism, säger Bue Nordahl.
År 2008 upplevde över 100 000 utländska gäster fjordarna och den norska kusten mellan Bergen och Kirkenes med Hurtigruten.
Länk: www.hurtigruten.com