16 oktober, 2009

Citroën och Eiffeltornet jubilerar med unik ljusshow – exempel på Créative Technologie

90 år fyller den ena, 120 år fyller den andra. Både Citroën och Eiffeltornet jubilerar i år och firar det tillsammans med en unik show med internationella dimensioner. Ljusshowen visas nämligen simultant på internet.

Från den 22 oktober och tre månader framåt kommer Eiffeltornet att bjuda på en 12 minuter lång ljusshow fyra gånger per kväll. Citroën deltar i showen på grund av sina historiska band med Eiffeltornet, som märkligt nog fungerade som reklampelare åt det franska bilmäket under närmare tio år. Namnet Citroën fanns upplyst i stora bokstäver på tornet från 1925 till 1934. Detta “lysande” samarbete fortsätter nu under 2009.

Vid premiären för Eiffeltornets ljusshow visar Citroën upp sin kreativa sida med hjälp av den nyaste modellen C3. Den höga vindrutan Zenith gör att passagerarna kan följa hela showen i sin fulla höjd. Tio exemplar av nya Citroën C3 placeras på kända platser i Paris med vindrutan vänd mot Eiffeltornet. Varje bil blir också utrustad med en kamera som sänder bilderna direkt på internet. Den 22 oktober kl 21.00 kan man se showen direkt på www.citroen.com var man än befinner sig på jordklotet. Internetsurfaren kan växla mellan de olika platserna för att se showen ur olika perspektiv genom C3:s vindruta Zenith.

Kuriosa kring Citroën 90 år
Citroën, som fått sitt namn efter sin upphovsman André Citroën, firar att det är 90 år sedan den första serietillverkade bilen, Type-A, rullade ut på vägarna. Sedan dess har många blivande Citroën-klassiker sett dagens ljus. Allt från Traction Avant, eller B11 som vi kallade den i Sverige, och 2CV, antistatusbilen som blev överkomlig för alla och envar, till dagens C5 med gashydraulik och transportklassikern Berlingo.

Märket har under 2000-talet lanserat ett helt nytt och brett modellprogram med försäljningssuccéer såväl inom personbilar som lätta lastbilar. Citroën är ledande i Europa på kompakta MPV-modeller med det gemensamma tilläggsnamnet Picasso. Citroën är också bland de ledande märkena vad gäller låga utsläpp av CO2. Under 2008 sålde Citroën 1 356 000 bilar vid 8 000 försäljningsställen och har idag 13 500 anställda. Under jubiléumsåret 2009 har märket gått in i en förnyelseprocess med ny identitet, nya kundrelationer och en ny produktserie – DS-serien.