Volvo Penta och svenska Marell har tillsammans skapat en ny högfartsbåt, ”Marell M15 patrol boat”. Den är utrustad med Volvo Pentas senaste D6-motorer och DPI hydrauliska drev.
Motorerna är två stycken D6-440 DPI, som ger den 15 m långa båten rejäla fartresurser. Toppfarten anges till 45 knop och hela systemet är helt integrerat från Volvo Penta, inklusive Electronic Vessel Control (EVC.2) och Glass Cockpit System.
Båten visas i London, där Marell M15 har premiär vid årets försvarsmässa, Defense and Security Equipment International (DSEI).
Volvo Penta D6 DPI som används i M15 är den senaste generationen av Volvo Pentas D6 dieselmotorer med toppeffekten 440 hk. Systemet har ett nytt styrsystem, ny bränsleinsprutning, nya turbo och nya kompressorer. Motortoppar, kolvar och ventiler är uppdaterade för att klara det högre vridmomentet i kombination med höga krav på hållbarhet och pålitlighet.
Med det nya DPI-drevet är det dessutom möjligt att manövrera tyst och stilla även vid låg fart eftersom växlarna går i sitt läge tyst och utan mekaniska ”dunkar”.
Marell M15 är designad för att klara uppdrag som till exempel piratjakt, gränskontroll, övervakning och marin säkerhet.
Inom det område som M15 marknadsförs på mässan – Military Professional – är fartresurser och manövrering topprioriterat. Båten har mycket bra prestanda med en marschfart på 30–40 knop. D6-440 DPI tillsammans med de drev som Marell M15 använder ger ett bra grepp i vattnet, vilket resulterar i snabb hantering även i skarpa girar.
I den allra starkaste versionen kan Volvo Penta D6 ge hela 480 hk och den erbjuder upp till 10% mer effekt under hela varvtalsregistret än sin föregångare. Båten har en bränsleförbrukning på förhållandevis låga 3.4 lit/Nm vid 40 knop.