På Cannes Yachting Festival, som öppnar på tisdagen, visar Volvo Penta och Fountaine-Pajot ett gemensamt koncept med en eldriven seglingskatamaran.
Cannes Yachting Festival blir därmed platsen för Volvo Pentas första offentliga visning av sitt nya Saildrive system – en prototyp av Saildrive med eldrift. Fördelarna är de välkända med elmotorer: tyst drift, låg servicekostnad, inga vibrationer och lugn tilläggning. Det nya projektet är resultatet av ett samarbete med båtbyggaren Fountaine Pajot som har att en dubbelinstallation av den elektriska prototypen i en Lucia 40 katamaran.
Lanseringen av den nya, eldrivna enheten innebär också avstampet för en ny era med emissionsfritt båtliv med en eldriven teknik. Volvo Penta menar att de inte bara har installerat eldrift i båten utan försett den med ett helt system. Den elektriska prototypen baseras på Fountaine-Pajots stora kundbas och de önskemål och erfarenheter som kunderna har.
Teknologin bakom den elektriska Saildrive baseras på Volvo Groups design för eldrift. Många komponenter delas med andra lösningar. Litiumjonbatterierna driver en elmotor som med högt vridmoment vid låga varvtal påminner om hur en dieselmotor arbetar.
Systemet ombord i båten – inklusive luftkonditionering – kan fungera med bara batterierna i upp till tolv timmar. Beroende på förhållandena med sjögång och vind har systemet potential för upp till fyra timmars eller 20 Nm framdrift helt utan utsläpp. Ett mer typiskt scenario är att använda elektriska Saildrive för manövrering in och ut ur hamnar.
En del av systemet är att Volvo Penta använder sitt Electronic Vessel Control 2 (EVC2) system även i Saildrive.
Tekniska fakta för Lucia 40:
Upp till tolv timmar med batteridrift
Eldrift 2×15 kW
Räckvidd cirka 27 Nm@5 knop och 17 Nm@6 knop
Toppfart åtta knop, max en timme
2x 5 kW laddare.
Genset 2×7,2 kW.
Batterier 2x20kWh, laddtid 3 timmar
Volvo Pentas senaste Electronic Vessel Control System, EVC 2 kombinerat med ett unikt interface för eldrift i Glass Cockpit System.