16 juli, 2019

Först med singelinstallation av ny V8

Den första installationen av Yamahas nya kraftpaket blev på en norsk båt: Ibiza 811 Touring med Yamaha 425 XTO.

Text & foto: Atle Knutsen

Ibiza Boats AS i norska Arendal blev först i Norden med att testa den nya V8-motorn från Yamaha i en singelinstallation. Förväntningarna har varit stora på hur motorn skulle uppföra sig vid singelmontage eftersom den har ett enormt vridmoment och ofta monteras i upp till 4×425 hk på samma båt.

Skillnaden i vikt mellan Yamaha 425 XTO och föregångaren F350 är cirka 100 kg torrvikt. Skillnaden i cylindervolym mellan den gamla V8:an på 350 hk och den nya på 425 hk är dock inte mer än 0,3 liter, från 5,3 till 5,6 liter. Men i förhållande till vikt, acceleration och användarupplevelse är skillnaderna stora.

Förutom en massiv kraft från motorn satt Ibiza 811 Touring som limmad även i skarpa girar, helt utan antyda till kavitation eller överraskningar. Trots att 425 XTO väger runt 100 kg mer än den utgående F350 V8 påverkade inte detta sjöegenskaperna nämnvärt.

Eftersom propellerutbudet inte är optimalt för den här båten har Ibiza Boats AS utvecklat en egen propeller tillsammans med företaget Winrace Propellers för att få en propeller som ger lite extra lyft och därmed några extra knop.

För användaren är en av fördelarna med den nya motorn att den har progressiv styrning som kan ställas in efter önskemål. Den kan till exempel justeras till fyra varv från ytterlägena och till exempel sju varv vid toppfarten 50 knop.

Eftersom nya XTO-serien har ett betydligt högre vridmoment behöver den även en större propeller för att få ut kraften i vattnet. Därför var det intressanta att se om båten skulle lägga sig lite mot sidan, men det antagandet visade sig vara fel. Så länge båten tål effekten och vikten så fungerar singelmontaget bra.

En av fördelarna med XTO är att den inte kräver större motorbrunn än föregångaren tack vare en nydesignad motorupphängning. Finns det plats för en F350 V8, så finns det plats för en 425 XTO.

En stor skillnad mot föregångaren är priset. Den nya motorn är över 100 000 kr dyrare än F350, vilket betyder att den sexcylindriga Yamaha F300 kommer att ta över en stor del av marknaden från F350.

Nästa version i V8-registret från Yamaha är en ny 375 hk variant på XTO. Även den har samma finesser som 425 hk. Till exempel har motorn helt elektrisk styrning inkapslad i midsektionen, oljebyte (även växelhusolja) kan ske med båten kvar i sjön och generatorn laddar 58 A redan vid tomgångsvarvtal (maxladdning hela 90 A). Motorn har även extra stort tiltområde.

Tekniska fakta
Yamaha V8 XTO Offshore
Motortyp:                      V8, DOHC, 32 ventiler (4 per cylinder)
Volym:                          5,6 liter
Borr x slaglängd:         96×96 mm
Max effekt:                   425 hk vid 5500 v/min
Maxvarvtal:                  5000–6000 v/min
Generator:                   90 A
Kompression:              12.2:1
Bränslesystem:            Direktinsprutning upp till 2900 PSI
Vikt:                               432–453 kg
Tändning:                     TCI Mikrodator
Oljevolym:                    7,8 liter
Utväxling:                     (25/14) 1.79