Förra hösten utlyste det amerikanska branschmagasinet Professional BoatBuilder en konstruktionstävling. Målet var att ta fram en bränslesnål, liten motorbåt. I juli i år utsåg en enhällig jury svenske Rolf Eliasson till vinnare.
I kölvattnet av de senaste årens eskalerande bensin- och dieselpriser utlyste den amerikanska branschtidningen Professional BoatBuilder i november 2008 en designtävling under devisen ”The Pursuit of Pleasure at 2 Gallons per Hour” (”Jakten på njutning vid 7,6 liter i timmen”).
Över 70 bidrag kom in från hela världen, men juryn var enhällig i sitt beslut att utse den svenske båtkonstruktören Rolf Eliasson som vinnare. Det vinnande bidraget, RM-18, är en flexibel 5,5-meters ”snurrebåt” i vakuuminjicerad sandwichkomposit.
– Att jag byggt flera båtar själv hjälper mig att göra konstruktioner som också är byggbara både ekonomiskt och praktiskt, säger Rolf Eliasson. Flexibel, praktisk och billig har varit målsättningen med denna konstruktion, där form fått följa funktion.
Basmodellen har enbart en styrpulpet med förarsäte. Resten av båten är tom. Via kompletteringar – såsom passagerarsäte och pulpet, soffor/kojer med bord i för och akter, samt hardtop i stället för standardkapellet – går båten från att vara en enkel transportbåt till en fullfjädrad campingbåt. Kompletteringarna kan göras successivt utan att man behöver göra ändringar i grundkonstruktionen.
– Först hade jag inte tänkt delta i tävlingen eftersom jag tyckte att kriterierna var för enkla att uppfylla. Men när jag ändrat mig och började skissa på ett bidrag, insåg jag till min fasa att detta var en av de största designutmaningar som jag någonsin ställts inför. Liten båt innebär små problem för ägaren men definitivt inte för konstruktören. Så det var bara att bita ihop, lägga allt annat åt sidan och jobba, jobba, jobba, säger Rolf Eliasson.
Rolf Eliasson är en av Sveriges mest namnkunniga båtkonstruktörer med båtar av märken som Winga, Nimbus och Aquador som bär hans design. Han har även ritat bland annat oceanseglaren OverSeas, räddningsbåtar för Sjöräddningssällskapet samt spektakulära one-offbyggen som exempelvis Björn Borgs uppmärksammade powerbåt ”Thundercan” på 1980-talet.
Förutom begränsningarna i bränsleförbrukningen fanns ett antal kriterier att uppfylla:
• Längd: Max 5,6 meter
• Motoreffekt: Max 25 hk
• Bränsleförbrukning: mindre än 7,6 liter/timme under marschfart 15 knop
och med en last på 300 kilo (4 personer)
• Vikt: Trailerbar vikt, inklusive motor, på mindre än 1,2 ton
• Övrigt: Förmåga att säkert ta sig fram i 8 meter/sekunds motvind och mer i vindbyarna, samt mot vågor på 0,6–0,9 meter.
Internationella konstruktionstävlingar som Rolf Eliasson deltagit i (arrangör, nationalitet och år – placering inom parentes):
Yachting World, UK, 1975 (1), Cruising World, US, 1976 (1), WoodenBoat, US, 1978 (2),
Yachting World, UK, 1981 (1), Professional BoatBuilder, US, 2009 (1)
Länk: www.proboat.com
Kommentarer
Hi,
i dont understand this language, i just want to communicate with Mr. Rolf Eliasson.
Thank you
ahmetsukan@provital.com.tr
Hi Rolf
Its been a long time. I just wanted to say hello.
I hope you remember me. Winga Yacht Clearwater Fl. , Gunnar Wedlin. My e-mail address is mjg34695@yahoo.com love to here from you some time.