14 september, 2009

Toyota visar laddhybrid på Frankfurtmässan

Bilbranschen har kommit mycket längre än båtbranschen för att ta fram fungerande laddhybrider. Toyota kommer att visa en konceptbil med laddhybridteknik på bilmässan i Frankfurt, som hålls den 15–27 september 2009. Bilen baseras på den nyss lanserade tredje generationen Toyota Prius och är utrustad med litium-jon-batterier.

En laddhybridbil (även kallad plugin-hybrid) fungerar i princip som en elbil vid kortare kör¬sträckor och som en ”vanlig” hybridbil vid längre resor. Elbilsegenskaperna gör att den har längre räckvidd vid eldrift och är mer energieffektiv än en konventionell hybridbil. Det innebär lägre total bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av CO2 och andra skadliga ämnen. Och eftersom den också fungerar som en hybridbil, begränsas inte räckvidden av batteriets laddning och den är också helt oberoende av speciella laddstationer.

Toyotas laddhybrid laddas från ett vanligt eluttag, men laddas också under körning vid t ex motor¬broms och inbromsning. Målet med den konceptbil som visas i Frankfurt är att uppnå en räckvidd med enbart eldrift på 20 km och CO2-utsläpp under 60 gram/kilometer*.

Omkring 500 laddhybridbilar kommer inom kort att tas i trafik för utvärdering hos företagskunder världen över – ca 200 i Japan, 150 i USA och 150 i Europa (främst Frankrike, Storbritannien och Tyskland). Syftet är att öka marknadens acceptans och förståelse för tekniken.

Hybridtekniken kan användas i många olika tillämpningar med flera olika typer av bränslen. Tekniken bildar därför basen för Toyotas satsning på miljömässigt hållbara transport¬lösningar, i form av såväl laddhybrider som elfordon och bränslecellsfordon. Målet är att minska användningen av fossila bränslen och sänka CO2-utsläppen.
Prius Plug-in Hybrid Concept – specifikationer
Längd 4,460 mm
Bredd 1,745 mm
Höjd 1,490 mm
Bensinmotor1,797 cc
Max effekt, bensinmotor 73 kW (99 hk) vid 5200 rpm
Max vridmoment 142 Nm vid 4000 rpm
ElmotorPermanent magnetsynkronmotor
Max effekt, elmotor60 kW (82 hk)
Max vridmoment 207 Nm
Hybridbatteri Litium-jon
CO2-utsläpp Under 60 g/km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*
Räckvidd vid enbart eldrift Ca 20 km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*
ÅterladdningCa 100 minuter med 200 volt (mål)

*Mätt i enlighet med de nya officiella reglerna för laddhybrider.

Länk: www.toyota.se