9 september, 2009

Seglar miljövänligt med dieselelektrisk drift

På Öppna Varv visades denna lite annorlunda Bavaria 44 Vision för allmänheten. På ytan ser den helt vanlig ut, men under däck döljer sig ett annorlunda motorarrangemang. I samarbete med företaget PolarDCmarine har den svenska Bavariaagenten försett den här båten med dieselelektrisk drift med rejäla prestanda.

Båtliv tog en provtur innan Öppna Varv startade. Vi är minst sagt imponerade över den ljudlösa framfarten – helt befriad från motor- och avgasljud sånär som på ett mycket svagt mekaniskt ljud från propellern.

Men den här typen av eldrift kan man gå in och ut ur hamnen och under segel återladda batterierna. Därefter laddas batteripaketet i hamn och därmed reduceras miljöbelastningen till ett minimum. Vid längre tid utan vind startar dieselelverket som ser till att driva elmotorn och ladda batteribanken.

Fördelar med dieselelektrisk drift är framför allt komfort, låg ljudnivå och lite vibrationer. Lägre dieselförbrukning ger även lägre CO₂-utsläpp eftersom en stor del av batteriladdningen kan göras under segel eller i hamn från 230V-nätet.

Fakta om motorinstallationen
Dieselelverk
Motor : Volvo Penta D1-30
Generator: PolarDCmarine likströmsgenerator på 16 kW och 144 V.
Elmotor: Permanentmagnet likströmsmotor 144V på 9kW kontinuerligt max effekt 18 kW.

Länkar: www.bavariasverige.se www.dcmarine.se