4 september, 2009

Helt ny generation av Busters storsäljare

Buster från Finland har presenterat många nyheter de senaste åren. Nu kommer en ersättare till företagets verkliga storsäljare, Buster L. Den nya generationen Buster L ersätter den tidigare versionen av “Nordens mest populära båtmodell” efter 15 års produktion.

I egenskap av Europas största tillverkare av aluminiumbåtar fortsätter Buster utveckla sina båtmodeller. Denna höst sjösätts den nya generationens version av Nordens mest populära motorbåt, Buster L.
Fiskars produktutveckling har stött på en utmaning större än normalt då modellen som förnyas är Finlands och hela Nordens populäraste motorbåt. Det omsorgsfulla planeringsarbetet och testningen resulterade i ett helt nytt skrov samt en inredning som är förnyad såväl till ergonomin som till konstruktion och material.
– Knappast har någon båt i serietillverkning genomgått lika noggrann och länge pågående testning som den nya generationen Buster L, bedömer Markku Uotinen som ansvarar för marknadsföring och produktutveckling av Busterbåtarna.
– Vi hade som målsättning att alla detaljer i den nya båten skulle vara bättre och mera fungerande än tidigare, och därmed leva upp till krävande båtägares behov ännu bättre, bekräftar Juha Lehtola, verkställande direktör vid Fiskars Inha Bruk Ab där Busterbåtarna tillverkats i över 30 år.

Något större
Den nya generationens Buster L har trots den ökade volymen nära samma mått som sin föregångare. Längden har ökat med 14 centimeter och vikten med 24 kilo. Trots att båten är endast en centimeter bredare än den tidigare modellen, har den nya utformningen som bäst gett 15 centimeter mer volym inuti.
Båten är enkel att transportera efter en vanlig personbil med en lätt trailer utan bromsar. Fortfarande går L bra med motor på 30 hk, men volymförsäljningen blir mest med 50 hästkrafter och bär då sex robusta män eller 465 kilos last, vilket är beaktansvärt för en båt i denna storleksklass.
– Vi ville absolut hålla fast vid de egenskaper som har gjort Buster L till Nordens mest populära motorbåt: båten har alltid klarat av att transportera en stor last med relativt liten motoreffekt ekonomiskt, berättar huvuddesignern Kasperi von Schrowe.
Den första generationen Buster L i fem meters storleksklass introducerades på marknaden år 1994 och blev snabbt en verklig nationalbåt.
– Buster L har visat sig vara lämplig storlek för nordiskt bruk. Båten är tillräckligt stor för sex personer eller en större last, men ändå tillräckligt lätt för att enkelt kunna hanteras och flyttas. Buster L passar som familjebåt, till sommarstugan och för fiske, säger Uotinen.

Mera komfort och anpassningsbart inre
Inuti båten syns utvecklingen tydligt på den högre relingshöjden, den ökade inre bredden och materialvalen. De rotationsgjutna plastdelarna har ersatt de tidigare bänk- och boxkonstruktionerna i aluminium. De mjukare formerna ger bättre ergonomi och sittkomfort.
– Vi har goda erfarenheter av de rotationsgjutna delarna från Buster Magnum sedan år 2001. Förutom komforten, det snygga utseendet och hållbarheten erbjuder de praktiska och torra förvaringsutrymmen, berättar von Schrowe.
Den nya generationens Buster L kan förses med en eller två pulpeter. Med en pulpet får man ett stort utrymme för transport eller fiske, medan tvåpulpeters modellen erbjuder skydd för passagerare också. Båtens akter kan därtill skyddas med en dörr som ger ett utmärkt vindskydd. Dörren finns som tilläggsutrustning.
Vid planeringen av förarplatsen har det varit viktigt att få en god ergonomi för förare i olika storlek. I pulpeten finns naturlig plats för kartplotter och instrument.
Utrymmet framför pulpeterna anpassas med hjälp av de enkelt löstagbara sittboxarna som också fungerar som förvaringsutrymme. Torrt förvaringsutrymme finns i akterbänken samt i den rymliga förvaringsboxen i fören.
Även akterkapellets egenskaper har förbättrats: kapellet är nu ljusare och mera fungerande. I nya Buster L finns nu den praktiska och omtyckta förvaringsboxen för kapellet som är känd från den större X-modellen som tillbehör

Skrovet färdigställdes under krävande test
Båten är i huvudsak byggd i marinaluminium. Materialet tillför båten dess lätta vikt, slitstarkheten och bekymmerslösheten, men också fördelar i produktutvecklingsprocessen. När man inte behöver formar kan man ändra skrovets egenskaper som är viktiga för båtens säkerhet och köregenskaper, samt enkelt utföra tester med prototyper i verklig storlek under verkliga omständigheter. Den nya generationen Buster L är resultatet av krävande och långa provkörningar med flera testbåtar.
I det helt nya skrovet har vi fäst vikt vid formgivningen av fören samt båtens lutnings- och giregenskaper. Den nya fören har större bärighet än sin föregångare, vilket gör att båten bättre tar sjö och hålls torrare.
Som en av de nya konstruktionsmässiga detaljerna kan nämnas akterspegeln. Den nya konstruktionen ger en betydligt bättre stabilitet trots att konstruktionen är lättare än någonsin.

Nya Buster L (den gamla modellens uppgifter inom parentes)
– längd 5,04 m (4,90)
– bredd 1,98 m (1,97)
– torrvikt (med en pulpet) 362 kg (338)
– rekommenderad motoreffekt 30-50 hk
– kapacitet 6 personer eller 465 kg

Länk: www.busterboats.se

Kommentarer

Lasse 11:45:08 2009-09-04

Snygg båt? Och praktisk i aluminium.

Ulf 14:06:56 2009-09-14

Sidorna ser blanka ut – är de lackade som förut eller ren alu?

Ante 19:15:50 2009-09-16

Jag tror faktiskt att jag gillar den gamla bättre, det ser ut som att den här har fått mer styling och mindre ytor invändigt. Rundad design är inget som man har glädje av när man fiskar.

Max 12:47:56 2009-09-28

Sidorna ser ut att vara olackade. Bra tycker jag.

Mats 10:21:49 2009-11-12

Klart bättre buster än tidigare,inget snack om saken!

Lennart Sundström 14:46:21 2009-11-20

Jag vill ha en Buster med Evinrude E-tec hu gör jag då???

Christer Johansson, Alvesta 14:01:48 2009-11-22

Yamaha är självklart det bästa motorvalet.

Ulf 10:01:49 2010-01-18

I alla fall på finska hemsidan kan man välja att "bygga" sin båt och där kan man välja mellan ren aluminium eller den tidigare lacken. Valfritt alltså. Frågan är vilket är bäst – ren alu eller?

Pär 13:00:43 2010-03-31

Om man vill ha ren alu eller lackad båt är väl en smaksak…MEN, jag som bor på västkusten tycker det känns tryggt att ha ett lackskikt mellan kopparfärgen, epoxifärgen och alun. Inbillar mig att risken för frätskador minskar något.

Conny Hallberg 17:21:46 2010-03-31

Pär
Ser i ditt inlägg att du har för avsikt att använda kopparfärg. Det är absolut förbjudet på en alu.båt. Det finns stora risker för korrosion så fort du får ett läckage mellan lagren. Samtidigt upphör alla garantier från leverantören. Det finns andra alternativ som fungerar hyggligt.

Gösta 22:34:55 2010-04-04

Det är inte alls förbjudet, dumheter!