Volvo Penta har inlett ett samarbete om eldrift av fritidsbåtar med katamaranföretaget Fountaine-Pajot. Båda företagen säger att det är början på en process där båda ska lära sig mer om tekniken med eldrift.
Avsikten är att skapa en lugnare miljö ombord och en mer naturlig seglingsupplevelse. Därför inleder Fountaine-Pajot, ett av världens ledande katamaranföretag, arbetet med att installera, utvärdera och demonstrera Volvo Pentas teknologi för eldrift i båtar, som fortfarande är på prototypstadiet.
Det här initiativet är en del av Volvo Pentas åtagande för att erbjuda elektriska drivlinor för sina marina och industriella tillämpningar. Drivkraften bakom uppges vara Volvo Pentas behov av miljövänliga tekniker och även efterfrågan från kunder samtidigt som eldrift blir en allt tydligare möjlighet.
– Det här samarbetet med Fountaine-Pajot är ett starkt erkännande av marknadens tilltro till den här typen av teknologi och vår möjlighet att leverera en sådan lösning, säger Johan Inden, President för Region Europe vid Volvo Penta.
– Fountaine-Pajots djupa kunskap och närhet till sina kunder och data om hur båtägarna använder sina båtar är en ovärderlig hjälp för oss att kunna leverera ett koncept i världsklass och att leverera en elektrisk lösning som är till stor nytta för kunderna. Vi ska lära hur vi kan maximera fördelarna med den här nya teknologin tillsammans under verkliga förhållanden.
– Vi ser också tydliga fördelar i den här alliansen, säger Vincent Laigo, chef för Design Office vid Fountaine-Pajot.
– Det finns en tydlig och växande del av våra kunder som letar efter bätre komfort ombord, enklare underhåll, bättre miljövänlighet och en mer naturlig saglingsupplevelse. Vi tror att den nya elektriska teknologin som utvecklas av Volvo Penta ger svar på många av kundernas frågor. Vi är också trygga med att den här tekniska lösningen kommer att tas emot väl över hela världen.
Fountaine-Pajot är en av Frankrikes främsta båtbyggare och företaget har en lång kundrelation med Volvo Penta. Företaget grundades 1976 och har sitt huvudkontor i La Rochelle, där de tillverkar över 600 båtar per år.
Volvo Pentas nya elektriska teknologi kommer att installeras i en Fountaine-Pajot Lucia 40 seglingskatamaran som första demonstrationsbåt med systemet. Installationen och grundläggande tester på havet ska genomföras under de kommande månaderna.
Volvo Penta planerar att visa sin senaste teknologi under hösten 2019.