Helgen 11–12 maj hålls Sveriges första mässa med enbart elfritidsbåtar. Det är Sjöhistoriska i Stockholm som bjuder in till denna ”laddade” utställning.
Sjöhistoriska utlovar att elbåtsbranschens tillverkare och leverantörer ska finnas på plats. De ska visa sina nyheter och även bjuda på provturer för intresserade.
Sverige har blivit lite av ett pionjärland inom elbåtar. Enbart på Lidingö i Stockholm har två elbåtsföretag sin bas: X Shore och Candela Speed Boats. Både dessa har mycket ambitiösa planer och siktar på att leverera många båtar.
Eldrift har etablerat sig som ett alternativ för många typer av fordon. Men samma genomslag har dröjt när det gäller fritidsbåtar. En av anledningarna är att båtbranschen får avvakta tills biltillverkarna har bestämt sig för vilka standards som ska användas och tills volymerna för batteritillverkning har vuxit ytterligare. Tills detta är klart får båtbranschen betala för de mycket dyra batterierna, som ofta står för halva båtens värde.
Förutom själva utställningen på Sjöhistoriska blir det även föredrag med olika perspektiv på eldrift och möjlighet att bygga sin egen lilla solcellsdrivna båt med barnen. Elbåtsmässan och Sjöhistoriska har fri entré.
– Elbåtarna har egentligen extremt bra förutsättningar – de används ofta för korta resor och under perioder när solpaneler levererar som bäst. Eftersom fritidsbåtar körs mycket i områden som är känsliga för störningar både i form av ljud och utsläpp finns det dessutom många miljömässiga vinster att göra jämfört med förbränningsmotorer, säger Elin Petersson projektledare på Sjöhistoriska museet, som är en del Statens maritima och transporthistoriska museer.
– Med tanke på de klimatmål och den stora klimatomställningen vi står inför kan vi inte köra runt i våra vatten på samma sätt som idag. Genom Elbåtsmässan samlar vi nu hela branschen för att ge besökarna en så tydlig bild som möjligt av ett alternativ. Det blir också ett sätt att fokusera på hållbarhetsfrågor – på hur vi och kommande generationer ska kunna njuta av ett hållbart båtliv, säger Elin Petersson.
Elbåtsmässan arrangeras på och utanför Sjöhistoriska museet i Stockholm 11–12 maj i samarbete med Kungliga Djurgårdens Förvaltning och Royal Djurgården. Fri entré till mässan och museet. Öppet kl. 10–17.
Detaljerat program och lista över deltagare uppdateras efter hand på: www.sjohistoriska.se
Bildtexter:
Sjöhistoriska i Stockholm bjuder på elbåtsmässa 11–12 maj. Foto: Anneli Karlsson, SMTM.
X Shore är den svenska elbåten som hittills har synts mest på mässor och i pressen.