Den regerande Europamästaren i havskappsegling, Ralf Aspholm, kommer till Ystads EM-tävling 3-8 augusti med bra flyt i sin 40-fotsbåt DataCom. – Segern i Eurocard Gotland Runt i början av juli visade att vi har lyckats med förberedelserna i år. Vi är redo att försvara EM-titeln, säger Ralf Aspholm.
Det är första gången Ystad SS arrangerar ett SM och ett EM i havskappsegling, men för Ralf Aspholm är havsvattnen runt Skåne inget bekymmer. 2004 gick Nordeuropeiska mästerskapen på Bornholm där DataCom vann och för två år sedan gick VM i Neustadt, Tyskland där Aspholm och hans besättning på Sinergia 40:an blev tvåa. Han följde upp det med att ta hem både SM och EM i havskappsegling i Marstrand 2008.
Framgångarna har fortsatt i år. För en månad sedan seglade DataCom-besättningen hem den prestigefyllda totalsegern i Eurocard Gotland Runt och var dessutom första båt i klassen över mållinjen.
– Vi är ett väl sammansvetsat gäng som känner varandra och båten väl, men vi har också gjort en del förändringar med trimpunkterna för förseglet på båten som gett ännu bättre fart och höjd på kryssbogarna. Det fungerade bra runt Gotland så nu behöver vi inte göra fler förändringar, vi seglar för att ta hem en ny EM-titel i Ystad, berättar Ralf Aspholm.
En förändring i niomannabesättningen från i fjol är stjärnnavigatören från det spanska Volvo Ocean Race-teamet Telefonica, Eduardo Valderas, som går in som navigatör på DataCom. Eduardo bor i Sverige sedan många år och har varit landbaserad navigatör och elektronikspecialist för det spanska teamet .
– Eduardo tillför en enormt värdefull kunskap och erfarenhet till teamet och vi är glada att ha honom ombord, menar skepparen Ralf Aspholm som också har en annan Volvo Ocean Race-seglare som taktiker ombord, Matthew Humphries.
Den regerande Europamästaren och svenska mästaren Ralf Aspholm och 40-fotsracern DataCom har siktet inställt på att ta hem en ny EM-titel i havskappsegling. Tävlingarna i Ystad seglas med två havskappseglingar, en kort och en lång, och sju bankappseglingar. Ett 25-tal svenska och internationella båtar konkurrerar om mästerskapet.
– Våra största konkurrenter är Ingvar Hertzman på IMX 40:an DuSoleil, finska Grand Soleil 42:an Lexus (som tidigare hette Alfa Romeo) och tyska Beluga, en Rodman 42 som seglas av Kristian Plump, tror Ralf Aspholm.