Sunseeker International och Rolls-Royce sjösätter sin första superyacht med MTU hybriddrift 2020. Det blir den första seriebyggda yachten med ett miljövänligt system från det engelska yachtvarvet. Det nya systemet presenteras på Boot Düsseldorf, som arrangeras 19–27 januari.
Sunseeker har samarbetat med dieselmotortillverkaren MTU i många år, men det är först nu som de väljer att installera ett komplett hybridsystem i en kundyacht. Fördelarna är många: tyst, låga vibrationer och lågt ljud och kraftfull när så behövs.
Enligt Sunseeker kommer MTU Hybrid Power att revolutionera hur företagets kunder motoriserar sina yachter de närmaste åren. De som köper stora och mycket dyra båtar vill ha ett lugnt och ostört båtliv, även vad gäller avgaser och ljud. Då är hybridsystem ett av de bästa sätten att lösa detta.
Kunderna kan välja flera olika sätt att köra och använda båten med det nya systemet. Det finns en nivå som är helt utsläppsfri, men båten kan även köras traditionellt med två stycken tolvcylindriga dieselmotorer.
Den nya Sunseeker-yachten kommer att få ett integrerat MTU hybrid framdrivningssystem. Det består av två tolvcylindriga MTU Series 2000 dieselmotorer (de ger vardera 1 432 kW/ 1,947 hk), generatorer, moduler för eldrift, transmissionssystem, batterier, kontroller och övervakning som kan kundanpassas efter behov.
Denna yacht förses som standard med sex olika färdiga ”mod”, inklusive ett automatiskt ”smart hybrid” och ett ”charge hybrid”. I ”electric mode” kan yachten köras helt på generatorerna. I ”silent mode”, där kraften kommer enbart från batterierna, kan båten köras upp till 40 minuter eller ligga helt still med förbrukning i 120 minuter med MTU batterier utan att utveckla några avgaser.