Till sommaren sjösätter engelska Spirit Yachts sitt nya flaggskepp, en 34 m lång superyacht byggd i trä. Den enmastade segelbåten Spirit 111 blir en av de största i sitt slag som har byggts i England.
Det nya flaggskeppet blir den största enmastade engelskbyggda segelbåten i trä sedan Shamrock V byggdes på 1930-talet. Hon blir också en av få superyachts som kan seglas utan professionell besättning. Effektiv hydraulik från Lewmar och övrig utrustning från OneSails GBR (East) 4T Forte ska göra detta möjligt.
Seglen är tillverkade av återanvända material medan masten är byggd i kolfiber av Hall Spar.
Spirit Yachts har samarbetat med ledande leverantörer inom marin- och bilindustrin för att kunna uppfylla kundens önskemål om en miljövänlig båt. Motorsystemet kommer till exempel från Torqeedo, som har levererat ett system med en 100kW motor som kan driva båten upp till 40 Nm i åtta knop. Batteribanken laddas under gång och består av fyra stycken BMWi lithiumjon batterier, som även laddas via propellrar och generatorer när båten seglar.
All belysning ombord är LED och luftkonditioneringen använder avancerad elektronik för att kunna köras så effektivt som möjligt via batterier eller landström.
Spirit 111 byggs till en ägare som är bosatt utanför Storbritannien. Yachten är designad av Spirit Yachts vd och chefsdesigner, Sean McMillan, medan Rhoades Young har skapat konceptet för inredningen. Köparen har valt projektledaren för superyachter Jens Cornelsen från Cornelsen & Partner att samarbeta med varvet under bygget.
Sjösättningen är planerad till sommaren 2019
Tekniska fakta:
Designer: Sean McMillan
Interiör: Rhoades Young
Byggare: Spirit Yachts Ltd, Ipswich, U.K
Konstruktion: Epoxybakad i trä med rostfria spant
Längd: 33,9 m
Bredd: 6,4 m
Djup: 4,05 m
Vikt tom: 58 ton
Vikt full: 65 ton
Segelyta: 450 kvm
Motor: Elektriskt system med fyra enheter med litiumjonbatterier à 30,3 kW och 2×25 kW generatorer
Köl: Stål med blybulb
Roder: kolfiber
Rigg: kolfiber
Info: http://www.spirityachts.com/