Årets Eurocard Gotland Runt, den klassiska, stora svenska havskappseglingen, startade under stora vädervariationer utanför Sandhamn på onsdagseftermiddagen. När första start, i LYS D, fick skottet klockan 12.00 rådde vindar mellan en och två meter per sekund och fältet var spritt över hela startlinjen. När den andra LYS-klassen, LYS C, startade en halv timme senare var vindstyrkan mellan 4 och 5 m/sekund och fältet samlades kring läbojen med trängsel, väjningsrop och ofrivilliga tjuvstarter och en och annan mindre kollision som följd.
45 minuter senare, när de snabba trimaranerna fick startskottet tog det nästan 5 minuter innan första båt korsade startlinjen under näst intill stiltje.
Trots de mycket olikartade förhållanden som rådde under hela Eurocard Gotland Runtstarten utgjorde denna som vanligt en magnifik syn, med närmare 260 segelbåtar av alla typer och storlekar samlade på havet i allt från regn till solsken, tillsammans med hundratals åskådarbåtar. Tio starter avverkades under sammanlagt 1,5 timmar och när sista starten, den för de klassiska segelyachterna i Classic Baltic Race, var övriga båtar spridda längs en många distansminuter bred linje på väg mot en gråblå Östersjöhorisont.
Trots de lätta vindförhållandena var starten inte i avsaknad av dramatik och incidenter. Flera båtar kolliderade lätt i trängseln, dock utan skador, däribland en av favoriterna till totalsegern, Datacom, med erfarne Ralf Aspholm som skeppare, som påseglades av den polska båten Stocznia Ustka Boatbuilders 3. Många båtar tvingades korsa startlinjen före skottet på grund av trängseln och andra seglade på läbojen och fick därför göra omstart.
I LYS D, största klass med 87 deltagande båtar, tog Dehler 34 DD Tjajka, med Björn Ternström från ASSS starten före Bilxen med Kestutis Sasnauskas från KSSS, Miss Xtra med Lars Henrikson, också KSSS, Naomi, en First 31,7 med Tobias Hemmingsson som skeppare, Vision 2 med Anders Åhman från ÖHBK och Ancella, en Linjett 37:a från NOSS med Mats Gustavsson som skeppare. Här fick ett antal båtar vända på grund av för tidig passage av mållinjen eller närkontakt med startboj. Vid starten för LYS C-klassen vred vinden, den lilla som fanns, precis innan start till fördel för båtarna vid styrbordmärket, till förtret för de som valt att chansa på babordsmärket som visat sig fördelaktigt vid tidigare starter. Bland 54 båtar var Team Aspect på Respect och Jimmy Westerlund på La Vitesse snabbast i starten, men även Hans Holmqvist och hans Katarina 2 samt Johan Kull på La Ganadora startade bra vid styrbordmärket, drog fördel av vindskiftet och var snabbt iväg i den lätta vinden.
ORC International D startade 15 minuter efter LYS D och innehöll både stiltje och dramatik. Båtarna blandades med eftersläntrarna från den tidigare starten och det blev tätt mellan dem också efter startskottet. Perfect Excuse från NSS, en X 362s med Stefan Petterson som skeppare tog starten. Lady X, Zero Footprint, Nerissa och Lady X följde tätt efter. Amarone och tyska Lichtblick fick återvända för omstart.
I ORC Club D vanns starten av Waterbourne II med Stefan Jansson som skeppare. Andra som var snabba i starten var estniska Tojana och Aino från finska TPS med Eero Suonio vid rodret.
När det var dags för start i klasserna ORC Int C och X-35 C hade vinden ökat, vilket gav bättre förutsättningar för en händelsefylld start. Det var tätt på linjen och bland de första över var Anders Helmrich på Birgitta, en IMX 40, PO Andersson på Chazara, en Dehler 44 och Team Archip på Imperiet, en Arcona 340. Det var flera av X-35:orna som passerade linjen före start och tvingades vända för att starta om. Bland dessa fanns Audi R10 med det manliga alpina landslaget. Att de tvingades starta om och därmed placera sig bland de sista över startlinjen tycks inte ha påverkat nämnvärt, enligt rapporter hade de 10-minuter senare hämtat igen de andras försprång och befann sig i toppen av startfältet.
I mästarklassen, Grand Open IRC där de snabbaste båtarna samlas, lyckades Jonas Martin-Löf med båten Royal Blue knipa starten och var först över linjen. Dock utmärkte sig Niklas Zennströms TP52:a Ran, som hade exceptionellt bra fart jämfört med de andra båtarna och snabbt tog ledningen.
På grund av de lätta vindarna hade inte den polska trimaranen Gemini 3 hunnit till starten, varför Whyshore med Clabbe Nylöf som skeppare såg sig utan konkurrens i tävlingens LYS Multi Open-klass. Samtidigt startade även klassen LYS Multi 30 Open, där två mindre SeaCart-trimaraner deltar. På grund av mojnande vindar befann sig samtliga trimaraner en bra bit från startlinjen när skottet gick av men kom så småningom iväg, dock passerades linjen först 4,5 minuter efter skottet.
Starten i den sista klassen, ORC Classic, allmänt känd som ”antikrundan”, präglades av fortsatt svaga vindar och den som lyckades utnyttja dessa bäst var Jacob Wallenberg med sin Regina. Tätt därefter låg Christer Salén med sin Ballad.
Första båt i tävlingen väntas under rådande förhållanden till Sandhamn under lördag förmiddag.
Fakta
Gotland Runt har arrangerats av KSSS sedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp. Starten går utanför Sandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind. Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop. Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.
Länkar
http://www.ksss.se
Bilder
Bild från Starten av Eurocard Gotland Runt 2009
TP 52:an Artimis med skeppare Torbjörn Törnqvist
Ericsson 1 med skeppare Thomas Blixt
Klass Classic med båten Vagabond