23 juni, 2009

Lätt att följa Eurocard Gotland Runt med sociala medier

Årets stora havskappsegling Eurocard Gotland Runt 1- 4 juli lätt att följa med sociala medier och KSSS Media Club KSSS har i många år legat i täten med att använda ny teknik för att underlätta för publik, familjer och media att följa havskappseglingen Eurocard Gotland Runt.

Det kan vara svårt att följa med i en havskappsegling, men nu blir det mer spännande och lättare att följa tävlingen när KSSS tillsammans med sponsorer och partners i år gör en storsatsning på sociala medier.

KSSS erbjuder i samarbete med internetföretaget Globalinn alla deltagande båtar att dokumenterasitt deltagande via portalen “Gotlandruntbloggen.se”. Bloggande kan ske med text, bilder och video. Bloggtjänsten öppnar möjligheter att på ett fantastiskt sätt dela med sig av det som händer ute på havet. Gotlandruntbloggen.se öppnar 22 juni för att de deltagande även ska ges möjlighet att dela med sig av sina förberedelser.

I år introduceras även en egen backchannel på Twitter. Besökare, seglare, sponsorer och alla intresserade med en mobiltelefon eller dator, kan skicka snabba meddelanden på max 140 tecken med sina observationer eller åsikter om vad som händer just där Twittraren befinner sig.Allt som behövs är ett användarkonto på Twitter och att lägga till #EGR i sina inlägg.

– Gotlandruntbloggen och kopplingen till Twitter är spännande nyheter i årets evenemang som kan bli en verklig tillgång för att bredda intresset till nya målgrupper, berättar Fredrik Feldreich, KSSS, tävlingsledare för Eurocard Gotland Runt.

I Sandhamn introduceras KSSS Media Club, med uppgift att hårdbevaka tävlingen och förmedla detta via bl.a. webb-tv på Ksss.se, Gotlandruntbloggen.se, Ment.se, Skargardsradion.se och sist men inte minst på Eurocards storbildsskärmar i Sandhamn och på Berns i Stockholm. Skärgårdsradion kommer även att leverera nyheter och reportage på frekvensen 90,2. TV4 Sport kommer att sända 30 minuter från tävlingen söndagen den 5/7.

Länk: www.ksss.se