18 juni, 2009

Båtprojekt “sjösätts” på Nostalgia Festival

Båten är egentligen bortom all räddning! Den ser ut som en gammal strandad gråval som drar sina sista andetag innan den slutgiltiga döden ska inträda. I sista stund har några entusiaster beslutat sig för att rädda henne. De första skraptagen för att återställa den gamla skärgårdsbåten kommer att tas på ett Nostalgia Festival i Ronneby och på Veteranbåtsdagen i Karlskrona 27-28 juni.

Båten byggdes 1955 av Bröderna Törnqvist Båtbyggeri på Saltö i Karlskrona. Båtens historia är inte kartlagd, men efter att ha legat och förfallit på land i Söderhamn sedan 1991 har hon nu fraktats hem till varvet där hon en gång byggdes.

– Jag hade av nostalgiska skäl bestämt mig för att dokumentera varvets historia och en av båtarna som spårades var en kabinbåt på 7,5 meter, ritad av Stig Tiedemann, berättar Peter Törnqvist, fotograf på tidningen Nostalgia.

Båtens ägare hade sedan många år övergivit planerna på en reparation eftersom arbetet och kostnaderna för ett så omfattande projekt kan bli mycket stora. Det krävs också mycket arbete.

– När ägaren fick veta vem jag var sa han att jag kunde få överta båten om min avsikt var att göra i ordning den! Med få medel och ringa kunskaper i träbåtsrenovering skulle jag aldrig klara av ett sådant projekt själv, men jag lyckades få Stig och Margaretha Sjöberg på förlaget AB Albinsson & Sjöberg att förstå vilket kulturellt värde en sådan här båt har. Nu kommer den att bli officiell redaktionsbåt för Nostalgia.

Bröderna Törnqvists Båtbyggeri drevs på Saltö i Karlskrona åren 1948-1975. Bröderna Axel (1913-86) och Edgar (1916-2006) Törnqvist byggde under dessa år jaktkanoter, blekingsekor, passbåtar, folkbåtar, liksom större havskryssare, Iversen-motorkryssare och Tiedemann-kryssare.

Utöver nybyggnation bedrevs sedvanlig varvsverksamhet med reparationer och vinterförvaring. Tillbehör som åror tillverkades på beställning. Även Marinen lade beställningar på olika träarbeten.

Under 1954-55 byggde bröderna två motorbåtar på beställning efter ingenjör Stig Tiedemanns ritningar. Den ena var 10 X 2,65 och heter i dag Santa Cruz. Den andra hade måtten var 7,50 X 2,40 m. Det är den som nu ska bli Nostalgias redaktionsbåt! “Tarfala” kommer i samband med det att byta namn till “Nostalgia”.

Ytterligare en Tiedemannkryssare byggdes på varvet 1964 för Tomas Bonniers räkning. Sedan mitten av 1970-talet har varvet haft några olika ägare och är idag fortfarande i drift under namnet Saltö Varv AB. Det är hos dem Nostalgias projektbåt ska renoveras. Renoveringen kommer att ledas av varvschefen Per-Anders Daag på Saltö Varv AB i samarbete med Peter Törnqvist på Nostalgia.

– Per-Anders är välkänd träbåtsprofil i staden och han tände direkt på idén att renovera båten i samma lokal som den byggdes i för att sedan sjösätta den vid samma brygga 55 år senare, säger Peter.

Det kommer att arbetas hårt i det lilla båtbyggeriet på Saltö under vintern. De krävs minst 1.000 arbetstimmar för att få ordning på båten.

– Det blir sjösättning i juni 2010, lovar de.

Bilden:
Peter Törnqvist (t. v.) och Per-Anders Daag på Saltö Varv AB många timmars arbete framför sig.

FAKTA
Skärgårdsbåt, ritad av ingenjör Stig Tidemann, Saltöbaden (1912-1998).
Byggd av Bröderna Törnqvists båtbyggeri på Saltö i Karlskrona 1955.
Mått: 7,50 x 2,40.
Material: Mahogny (troligtvis afrikansk), samt däck i teak.
Spant: Ek och vart tredje i galvat järn.
Motor: För nuvarande Universal (GM) Super Sabre V6 på 155 hk. Kommer eventuellt att ersättas med något annat.