17 juni, 2009

Volvo Ocean Race: Från källare till 5 miljoner tittare

När det svenska filmbolaget Edinim Produktion AB startade i juni 2002 var motgångarna flera. Lågkonjunkturen hade nått sin botten, överetableringen på filmmarknaden var fullständig och den ihoplånade kassan ständigt på minus. Regissören och initiativtagaren Jonatan Kruse hade inga filmer i sikte, bara problem, avslag och motgångar.

Idag, en konjukturcykel senare, avlöser kunderna varandra, och företagets filmer visas över hela världen.

När Volvo Ocean Race-båtarna anländer Stockholm går även företagets största film hitttills i mål. Reklamfilmen “Stop Over Stockholm” har följt båtarnas färd och visats runt om i världen för över 500 miljoner TV-tittare!

– En gång satte vi orden “Min idé” baklänges, hyrde en stinkande källarlokal på söder och drog igång, säger Jonatan Kruse. Idag har det gått en konjunkturcykel och vi börjar få en världspublik. Med “Stop Over Stockholm” firar vi får största filmseger hittills!

Länk: www.edinim.se