Nu verkar det som om EU skärper tonen om vattenskoterkörningen i Sverige. Enligt nyheter från TT (Tidningarnas Telegrambyrå) torsdagen 4 juni ”kan Sverige börja tillämpa den lag som begränsar vattenskotrarnas framfart”. Vad detta innebär i praktiken framgår inte helt klart, men det kan vara första steget mot ett förbud.
En av anledningarna till att EG-domstolen har tagit upp frågan om vattenskoterkörning i Sverige är att det finns flera oavslutade mål om vattenskotrar i svenska domstolar. Rättsläget här är luddigt och oklart och såväl Kustbevakningen som Sjöpolisen har valt att inte åtala dem som kör vattenskoter.
Enligt svensk lag är det dock bara tillåtet att köra vattenskoter i allmänna farleder, ett begrepp som långt ifrån alla känner till.
Enligt TT säger nu EG-domstolen att den svenska lagen inte är något handelshinder. Därmed kan det vara fritt fram för ett riktigt förbud.
– På grund av den rättsliga osäkerheten har man inte tillämpat lagen. Den här domen innebär antagligen att man börjar ta tag i det nu, säger Ulf Yngvesson, kansliråd på miljödepartementet, till TT.
Vad tycker du som läsare om det här? Vi vill gärna ha dina kommentarer.
Redaktionen för Båtliv
Kommentarer
Läs detta, http://ltz.se/nyheter/inrikes/1.1097774
Det är ju helt otroligt konstigt att man mot all förmodan skulle börbjuda vattenskoter i Sverige. De ny 4-taktarna är ju bra mycket miljövänliga och tystare än alla gamla båtar/pråmar som hostar fram över våra vattendrag.
Osaklig debatt med en massa ogrundade påståenden om oljud och mijöpåverkan. Det är FÖRBUDSSVERIGE som är tillbaka igen. Pöbelns rätt att diskriminera människor som funnit glädje i – att som som många andra – vistas på sjön men i en nyare innovativ, ren, tyst och rolig farkost. Blir det lag KÖPER jag en skoter bara för att vara med alla skoterägare och BRYTA mot denna lag. Jag registrerade aldrig min båt heller trots att sjöpolisen ofta lånade min brygga! Jag är seglare, fd seglingsinstruktör och motorbåtsägare. 58 år gammal gubbe som hatar Öststatsfasorer!
Kan förstå att vissa människor som tyckte att vattenskotrar, (Jetski), var ett problem för längesedan när dessa körde runt i samma vik och bullrade och luktade tvåtakt..
Nu är dessa tider förbi…
Jag bytte min båt, tvåtaktare 75 hk mot en vattenskoter 4-takt som uppfyller mina behov, den tar mig och fru och barn till samma ställen och till ett bättre miljöpris än båten.
Tänk om, gå framåt!
Obegripligt !, som många andra använder vi en miljövänlig, bränslesnål och tyst 4-takts vattenskotern för transporter och vattenlek med barnen. Ingen farlig propeller som visslar runt när vattenskidor och tuben ska fram. Mer miljövänligt och säkert alternativ är svårt att hitta. Sedan gäller som i alla lägen sunt förnuft och respekt för människor/natur vilket inte har med lagen att göra. Tror att detta enorma tokeri har sin härkomst i stockholms skärgård med sin intensitet. Längst uppe i norr kan man köra en hel dag utan att se en endaste båt. I god svensk anda ska alla straffas för några enskildas dåliga omdömme (då tänker jag både på sjön och i miljödepartementet)
Jaha då var det dags att sätta på en badbrygga på vattenskotern så det räknas som båt då. Saknas ju bara 80 cm, får tillverka en badbrygga i glasfiber och gelcoat som man kan montera baktill. Vips så har vi gjort om vattenskotern till båt. 🙂
Enligt 38:e punkten så finner domstolen:
38 När det gäller frågan huruvida den aktuella åtgärden är nödvändig konstaterar domstolen följaktligen att det med stöd av själva lydelsen i vattenskoterförordningen kan presumeras att vattenskotrar får användas i de områden som på nämnda sätt ska anvisas genom åtgärder för genomförandet, utan att detta innebär sådana risker eller störningar som inte kan anses godtagbara för miljön. Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön.
Detta torde innebära att man måste förbjuda åkning inom särskilt känsliga områden istället för att som nu generellt förbjuda och tilldela minimal ytor för åkning
ja hur i hela den tänker man när man vill förbjuda vattenskotrar , tänk om man på samma sätt skulle förbjuda motorcyklar iland – det skulle bli ramaskri!
Ett skäl sägs var sk. cirkelkörning – planlöst köra runt i cirklar – men är det inte det hela fritidsbåtslivet handlar om ? Cirkelkörning .. det är bara olika stora cirklar…
Vad skiljer förresten en vattenskoter från en båt? framdrivningen? längden? utseendet? styret? för att kunna förbjuda en vattenskoter måste det kunna finnas en specificering..
En äldre vattenskoter med utombordare är det en vattenskoter eller en båt eller en kanot med motor eller vadå?
Och en nyare jetboat är det en vattenskoter eller en båt?
Och SSRS ska de då inte få rädda folk utanför farlederna med sina vattenskotrar?
Så urbota dumt alltihopa.. och detta bara för att det finns folk som inte ser längre än näsan räcker och vägrar se utanför sin egen lilla livsplätt.
Man kan bara hoppas att sjöpolis och kustbevakning har annat att göra än att lagföra sånt här fortsättningsvis.
Gör så här om du har en vattenskoter: Gå in på Transportstyrelsens hemsida och ta fram blankett nr 14 och registrera din vattenskoter som båt och begär samtidigt ett nationalitetsintyg så kommer den med utan längd restriktioner (annars 5 meter minst). Kostnaden är 425 kr för registrering och 425 kr för nationalitetsbeviset. När du gjort detta så har du en båt med regnr och får då köra var du vill enigt min bedömning.
Göran
ja det är ju en bra genväg – men principfrågan kvarstår – vad är en vattenskoter? allt under 5 m kan ju inte klassas som vattenskoter.. eller?
Såhär definieras en vattenskoter enligt svens byråkrati;
1 § Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter och som
1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den.
Således kan man för att kringgå lagen;
1. förlänga sin vattenskoter till 4,01 meter, eller;
2. byta ut jetpumpen till propellerdrift, eller;
3. bygga upp reling runt hela skotern så att man per definition sitter i farkosten…
Ovanstående förslag ÄR löjliga men så är även förordningen, det visar mina förslag. Jag ser fram emot vad professor Hugo Tiberg har att säga när han hunnit läsa domen och kan kommentera.
ja hugo vi väntar ivrigt på ditt uttalande.
har alltid varit båtburen men nu lagt både segelbåt och större motorbåt på hyllan då vattenskotern tar mig dit jag vill både smidigare och för en betydligt billigare peng.
är en 4takts maskin som iofs går väldigt fort men skall man förbjuda båtar som går fort eller?
denna låter knapt någonting och vågbildningen vid korekt körning e som obefintlig.
men båtar som är feltrimmade skall dessa förbjudas.
bränsle förbrukningen är väldig god.
skall gamla 2takts utombordare förbjudas helt och inte bara nytilvärkningen?
hur långt skall man få gå.
är de staten som är rädd å inte få in skatten på bensinen vi inte kör upp med våra gamla turstiga motorer?
men då har jag bara en sak att säga sett en minimum gräns på hur mkt soppa jag måste köpa varje år istället så låvar jag med heder å samvete att köra upp detta med råge!
VAKNA.
Helt jäkla sjukt!!
Man frågar sig varför????
Okunnighet eller missförstånd skulle jag vilja säga är den främsta orsaken. Man ser inte, eller vill inte se, vad vattenskotern är för sorts farkost.
Man hör fortfarande ”miljöovänlig” och ”hög ljudnivå” som argument mot vattenskotern. Inget kan vara mer felaktigt. ”Bara en leksak”, hörs också emellanåt. Om vattenskotern nu skulle vara ”bara en leksak”, vilket den inte är, så är ju det i sig inget argument för ett förbud. Ska leksaker förbjudas? Vad är då vattenskidåkning, lek eller allvar? Är det fel att ha roligt – att leka på sjön?
Det finns ingen som helst statistik över hur mycket och hur ofta vattenskotern ”stört”. Det handlar om subjektiva omdömen från människor som känner sig störda och hör av sig till sjöpolisen eller kustbevakningen. Exakt vari störningen består undersöks sällan.
Det handlar också om en negativ inställning till något nytt. En motvilja mot förändring.
Ett av de stora problemen med båtlivet i dag är att ungdomen flyr det. Här har vi något som tilltalar ungdom och lockar dem till båtlivet. Låt oss se det positiva med vattenskotern, se dess enorma möjligheter i stället för att bara se de negativa sidorna.
Seadon ställer sig frågan varför ett förbud. Jag förstår inte hur man kan försöka förneka att vattenskoter innebär en olägenhet med sitt buller. Jag kan ju konstatera att jag själv och många andra människor störs av oljudet. Har vi missuppfattat oss själva? Vad är det för kunskap vi missat när vi hör det infernaliska oljud de orsakar?
Det är fullt rimligt att förbjuda ett fåtal personer sabbotera en strandupplevelse för tusentals. Det finns en uttrycklig målsättning att minska bullret i samhället till förmån för miljö och hälsa. Buller utgör ett allvarligt folkhälsoproblem och det är tråkigt att de som orsakar buller har svårt att inse det och tror att det är sura tråkmånsar som själva väljer att hitta något att störa sig på. Det är om något en grov missuppfattning grundat på massiv okunskap om bullers skadeverkningar.
Så det tystaste och miljövänligaste alternativet för att transportera sig på sjön ska bli förbjudet!? Alltså måste jag köpa en motorbåt med dubbla V8:or, målad med giftig bottenfärg och tömma min septittank rakt ut i sjön för att inte vara ett hot mot miljön, djurliv eller andra på sjön??!!!!
Det finns ingen logik eller kunskap bakom denna lag!!! Vi har valt bort båten med 2-taktsmotor och använder istället vattenskotern för att kunna åka ut tystare och med mindre miljöpåverkan. Hur inkompetenta är personerna bakom detta?! Skrämmande…
Svar till Jimmy m fl.
Problemet är inte folk som använder sin vattenskoter från punkt A till B. Problemet är att vattenskotrar oftast används på ett helt annat sätt. De kör, som en person uttryckte det, "runt, runt, runt som psykotiska bålgetingar".
Skadeverkningarna på människor och djurliv orsakad av den typ av beteende är väldokumenterat. Om man vill ta del av den kunskapen rekommenderar jag naturvårdsverkets och socialstyrelsens hemsidor till att börja med.
Olof Malmlöf efterlyser ovan en mer saklig debatt grundad på fakta och kunskap. En sådan debatt förutsätter att förespråkarna för fri vattenskoteranvändning i någon mån tar till sig det faktum att även moderna vattenskotrar innebär ett svårt bullerproblem och att buller är ett allvarligt hot mot folkhälsan. Olof Malmlöfs personliga tyckande är inte vad jag kallar sakligt. Vidare är det mycket osakligt att som Jimmy avfärda regleringen av användandet av vattenskoter på det sätt som sker. Jimmy, är du kompetent att bedöma det? Menar du att buller inte är så skadligt som socialstyrelsen, naturvårdverket, m fl hävdar?
Jag känner inte till alla lagar som en skeppare måste hålla sig till men jag skulle tro att du Jimmy gör dig skyldig till brott mot miljöbalken på åtminstone något sätt om du förverkligar den vision du beskriver.
För övrigt är vattenskotrarna inte förbjudna men användandet av dem begränsas. Det som är nytt är att EG domstolen fastslagit att de svenska regleringarna inte är ett handelshinder. Därmed är det fritt fram att lagföra personer som kör skoter utanför tillåtet område.
Ni som undrar vad folk har emot vattenskotrar kan ta en titt på den här bilden: http://www.bizzbook.com/hamnen/bilder/hav/skoter.jpg
(Taget inom ett område där all motorbåtstrafik är förbjuden,…)
För övrigt så handlar det inte om ett generellt förbud mot vattenskotrar, bara en begränsning i var de får framföras. Dvs. i farled, direkt ut eller in till/från farled, samt för lek i speciellt avsatta områden. Så ni som bara har den för att transportera er från A till B kan lugnt fortsätta med det.
Artikeln som redaktionen skrivit brister på flera punkter. Att domslutet skulle vara första steg mot ett förbud är rent påhitt från redaktionens sida, kanske avsett att provocera men med den effekten att en saklig debatt blir svårare. Jag anser att det är dålig journalistik.
Vidare, läser jag att det enligt svensk lag enbart är tillåtet att köra vattenskoter på allmänna farleder. Det är direkt felaktigt. Läser man domslutet framgår det tydligt att förutsättningen för att kunna tillämpa den svenska förordningen som reglerar frågan är att myndigheterna avsätter områden utöver farlederna.
Då är frågan vad förespråkarna vill uppnå. Vill ni ha rätt att agera som på den bild Nisses länkar till och som tyvärr är en ganska vanlig syn? Eller är det ok att köra vattenskoter på avsatta områden så att störning på miljön minimeras?
Någon drog en jämföresle med MC. Det är väl ok och för MC gäller att man inte får köra var som helst, man måste hålla sig till vägarna. Vill man däremot utöva det mer som sport finns särskilda anläggningar. Är det inte rimligt att vattenskotrar har liknande regleringar?
Jesper: visst är det bra med någon sorts reglering, ser helst båtkörkorts-krav med kanske någon sorts tillägg för vattenskoter. Att begränsa vattenskotertrafiken så hårt som nu blir dock ett hån för oss som inte förstår skillnaden ur miljösynpunkt på en vattenskoter och en jetbåt som t.ex. denna: http://www.youtube.com/watch?v=1msWyzC9yQk&feature=related
Varför är en sån där jetbåt tillåten måntro?
Ang jämförelsen till mc så kör man ju mc i stort sett på alla ställen man kör bil, då tycker man det borde vara ok att köra vattenskoter där man får köra båt eller hur?
Det finns minst lika mkt buskörning med mc som vattenskoter typ bakhjulskörning mitt i stan men att sätta ett totalförbud för att köra där är ju helt galet.
Bagis, det är ju inte fråga om totalförbud. Det är bara en dålig journalistisk vinkling i den artikeln vi kommenterar.
Jag förstår heller ingen skillnad på vattenskotrar och den båt du länkar till. Så där är vi överens. Att den inte drabbas av samma reglering som vattenskotrar gissar jag har att göra med att den inte är vanlig och därmed utgör den inget reellt problem.
Men jag håller inte med om att man skall få köra vattenskoter där man får köra båt av det enkla skälet att vattenskoter handlar om motorsport snarare än transport. Därmed hör den, precis som en motorcross, hemma på ett väl avgränsat område där den inte stör.
Av det du skriver framgår att du håller med om att det finns problem. Tycker du inte det är väl optimistiskt att tro att man skulle komma tillrätta med dessa problem med någon form av körkort? De flesta som buskör med MC på allmänna vägar har ju körkort men det hjälper ju inte som du själv pekar på.
När och om detta blir verklighet har vi all anledning att bli upprörda och agera! Jag kommer aldrig sluta köra, då får dom väl låsa in mig..!
känns som att alla som är mot vattenskotrar är utråkade 40plus män som inte längre får köpra dyra leksaker för sina fruar och istället har som nöjje att gnälla på oss andra som njuter av livet och har roligt me vattenskotrar. det går faktiskt köra med förnuft vilket många gör. men ni måste ju ha lite nöje och gnälla när frugan sätter stopp för allt annat kul för er, det är min uppfatning.
känns som att alla som är mot vattenskotrar är utråkade 40plus män som inte längre får köpra dyra leksaker för sina fruar och istället har som nöjje att gnälla på oss andra som njuter av livet och har roligt me vattenskotrar. det går faktiskt köra med förnuft vilket många gör. men ni måste ju ha lite nöje och gnälla när frugan sätter stopp för allt annat kul för er, det är min uppfatning.
Och jag har blivit beskylld för att vara trångsynt på detta forum…
Tim, du har aldrig övervägt möjligheten att det finns andra som vill njuta av havet, skärgården, stranden men på ett helt annat sätt och som tyvärr är svårt/omöjligt i kombination med att någon samtidigt utövar motorsport där?
Förespråkare på detta forum har tyvärr enhälligt visat en massiv ovilja att följa de reglerna som finns. Det tycks gälla överlag att en stor andel resonerar på liknande sätt och därmed tvingas myndigheter till hårda regleringar. Man kommer knappast överge miljöbalken och ett antal nationella miljömål bara för att tillgodose en liten men högljudd grupp.
problemet är att lagens långa arm är inte så lång att dom kan ta fast vattenskoter åkare som missköter sig och istället sätter stora förbud mot alla åkare vilket är synd.
miljöaspekt tror jag ej för 4takts skotrar e miljövänliga, men en sak är säkert nu ska jag ut och damma av min 150hk 2takts motor och min lilla sportbåt sen ska det köras för fullt =)) man ska ju väna om miljön så min 4takts skoter lämnar jag hemma.
Det är lätt att ropa på skoteråkarens frihet. Den som söker tystnad och lugn på havet har också rätt till sin frihet. Ibland kolliderar dessa två. jämförelsen med MC haltar, för MC körs på väg och sällan i små cirklar. På sjön kan man köra överallt och behöver ta hänsyn och visa tolerans ömsesidigt. Ingen har ensamrätt till havet.
Jesper. Jag har en skoter i USA. 4 Star EPA miljö certifierad för låga utsläpp. Motorn är tystare än i så gott som alla andra motorbåtar. Det som hörs är skrovet mot vattnet eller om du "hoppar" på en våg kan impeller/motor varva till och nedslaget i vattnet höras. Om du är störd av buller måste det vara en äldre generation maskiner. Jag HATAR buller och är gärna med på en bullerbegränsning på sjön (finns ej) och på land (finns men ingen polis eller myndighet bryr sig). Buller är ett rationellt och förståeligt problem. Vattenskotrar som farkost/båt är det definitivt inte. Det finns massvis av "buller" att ta i tu med: seglarbarn i gummijollar, små tvåtaktsutombordare på segelbåtar en stilla kväll (än värre med dyningar), en större mängd "racerbåtar" av varierande utseende med V8 och annat med "raka rör". Sist men inte minst alla seglare som förtöjer med slarvigt sträckta fall. Klang, klang, klang hela dagen och natten ….
Blir det tjafs med skoter i Sverige köper jag en även här och kommer sedan att tillämpa "civil olydnad". Politikerna borde lära sig av Piratpartiets framgångar att majoriteten Svenskar inte längre bara lyder och lallar med!
Det ar hemskt att nagra fa manniskor ska forstora for alla andra!
Jag fick papper från tingsrätten i Sundsvall.
ska infinna mej i rätten onsdag den 17 juni kl 10.30.
jag åkte vatten skoter för 3år sedan 200meter från farleden.
dom är snabba nu sedan killarna i norr åkte dit.
Vad är det för killar i norr du syftar på?
Jesper m.fl. Tydligen är det tingsrätten i Luleå som drivit frågan till EU eftersom två personer blev tagna för körning på otillåtet område 2004. Luleå tingsrätt förde saken vidare till domstol i EU. Läs Norrbottenskuriren den 4:e juni.
Lika regler för alla på sjön är det enklaste och bästa!
Inte olika för vattenskoter eller andra båtar.
Hastighet, nykterhet, följa sjöregler, sjövett, visa hänsyn etc ska gälla alla.
Då kan Vattenskoter vara en av flera båtar på sjön och behandlas som alla andra.
Sedan är det detta om kunskapen kring vattenskotrar som tyvärr är så låg hos "förbudsivrarna".
Väldigt tråkigt att t.o.m. Naturvårdsverket är så okunniga att dom skriver så här:
"Körning med vattenskoter orsakar störande buller i en fritidsmiljö där tystnad blir allt mer sällsynt. Vattenskotrar kan också skada växt- och djurliv."
Detta gäller ju alla båtar men jag skulle säga speciellt äldre 2 taktare men knappast vattenskotrar.
Moderna vattenskotrar är både tysta och miljövänliga.
Sedan är det ingen som kör vattenskoter på grunt vatten för då förstör man vattenjeten.
Nej, Naturvårdsverket, det vore önskvärt om ni läste på så ni skriver korrekt information och inte sprider gamla skrönor och förutfattade meningar.
Kanske ska man generellt strama upp miljökraven med begränsningar på buller och utsläpp men det ska då gälla alla båtar, inte bara en viss typ.
Personligen tycker jag inte V8:or med raka rör är speciellt roliga att höra på eller gamla 2 taktare med extrem förorening som förstör vår skärgård.
Men det sistnämnda är en annan fråga som säkerligen också kan skapa debatt…
Tänk vad fint allt kan fungerar när man pratar med varandra:
http://www.laholmstidning.se/article/20090531/NYHETER/964772523/1196/*/LAHOLM/vattenskoter-i-sommar-pa-mellbystrand
I Stockholms skärgård har skoteråkarna förtjänat ett totalförbud. Jag har många bilder på många skotrar som kör 50 knop och mera i ett sund med 5 knop. Det är lika förståndigt som att köra en Ferrari i 300 km/tim på en 30-sträcka…
jag begriper inte hur folk kan kör med båta med motorer blir så arg finns ju segelbåtar eller åror, varfär använda motorer, om vattenskotrar ej ska få köras ska då inte vanliga båtar få köras om dom framförs med motorkraft, sen när vi likajärna är helt bakomflötet o förbjuder allt kan vi ju förbjudar bilkörning me finns ju folk som kör försnabbt så vi kan ju förbjuda all bilkörning o tänk bara få djurlivet hemskt med djur bilarna kördar bort på vägarna varje år, sen när svensken äntligen bevisat för EU hur dumma vi är så kan vi ju bara hoppas att vi kommer hamna i historieboken också.
Nya vattenskoterförordningen bryter mot EU-regler
Förordningen är redan nu ogiltig
Regeringens försök att förbjuda vattenskotrar ser ut att misslyckas igen. Den 10 juni meddelades att det allmänna förbudet mot vattenskoterkörning upphävts och att en ändrad text med en ny skoterdefinition träder i kraft den 15 juli i år. Men den nya texten bryter redan mot gällande EU-bestämmelser på minst tre punkter och är därför ogitlig.
Den nya lagen som träder i kraft den 15 juli strider mot
EUs bestämmelser om fri rörlighet för varor,
EUs fritidsbåtdirektiv, som säger att de produkter som är godkända inom EU får fritt marknadsföras och tas i bruk inom medlemsländerna,
EUs procedurregler, som innebär att sådana här inskränkande lagar inte får antas av EUs medlemsländer förrän efter en frysningsperiod om 3+3 månader.
Dessutom visar sig påståendet om upphört allmänt förbud vara en bluff för att lura allmänheten och EU- kommissionen.
Ogiltigt i EU
Förbudet mot vattenskoteråkning infördes redan 1994, sedan många redan skaffat sådana far-koster. Regeln anmäldes till EU-kommissionen såsom ett förbud mot "Jet-ski", vilket är ett varumärke för små enmansskotrar som närmast är ett badredskap och flyter endast i planingsfart. Dessa hade mött visst motstånd inom EU, och anmälan föranledde inga protester.
Efter två år preciserades det svenska förbudet till att avse vattenskotrar som enligt allmänt språkbruk inte kan betecknas som båtar, och ett par domstolar fastslog att de större vattenskotrar som flyter vid stillaliggande därför inte omfattas. Men det var inte vad myndigheterna hade tänkt sig, och både riksåklagaren och naturvårdsverket begärde ny lagstiftning för att definitivt stoppa vattenskotrarna.
Förslag till utökat förbud kom dock inte förrän 2003 och fick formen av en ny definition. Försla