Här är de första dataanimerade bilderna på helt nya Princess R35 i båtföretagets nya R Class. Enligt det engelska storvarvet ska det här bli en helt ny typ av högteknologisk superbåt. Den har tagits fram i samarbete med bland andra BAR Technologies, som var med i senaste America’s Cup, och bildesignerföretaget Pininfarina.
Testerna och de första riktiga spionbilderna publicerades redan i början av året. Mystiska bilder med en båt kamouflerad på samma sätt som bilindustrin brukar göra. Här är dock varvets första egna bilder som visar hur slutresultatet blir.
R35 är designad och byggs för hand vid varvet i Plymouth, England. Som framgår av bilderna handlar det om en helt ny design med både sportighet och lyx.
Världspremiären för nya R35 sker på den stora båtmässan i Cannes i september.
Båten sägs komma att revolutionera båtbranschen och har tagits fram i samarbete med BAR Technologies – Ben Ainslie Racing – som tidigare varit med och designat båtar för bland annat America’s Cup. Även det italienska designföretaget Pininfarina finns med som partner. Pininfarina har tidigare bland annat jobbat med Volvos personbilar, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo och många fler kända bilmärken.
Den engelska båttidningen Motor Boat & Yachting var först med att publicera nyheten. Till en början förnekade Princess någon kännedom om båten, men kom därefter med kortfattad information.
Det som har blivit officiellt hittills är att båten är 35 fot lång (10,5 m) och motoriserad med två stycken V8 bensinmotorer. Den är helt byggd i kolfiber, något som BAR har lång erfarenhet av, och ska vara god för en toppfart på hela 50 knop.
Konceptet kallas Princess R Class. Företagets första kommentarer har varit sparsamma:
– Många har spekulerat efter de bilder som har visats sedan båten har setts i Plymouth och Portsmouth. Vi kan bekräfta att detta är ett projekt som vi jobbar med, säger Princess Yachts marknadschef, Kiran Haslam.
– Vi kommer att offentliggöra mer information senare, men vi kan säga att detta är en av de mest spännande och revolutionerande produkter som Princess har tagit fram.
Vilken båt är inte byggd för hand?
HOC 33P, som togs fram av mitt förra bolag, väger ”ena motorn mindre” och går några knop långsammare med under halva motorstyrkan, kanske 1/3 av förbrukningen och därtill med all säkerhet mjukare i sjön. Även Deltas båtar i klassen slår Princess hopkok med hästlängder på alla punkter.
Stora delar av främst massproducerade amerikanska och franska båtar är byggda med hjälp av robotar. Slutmonteringen görs för hand.
Vikt i en båt är inte alltid en negativ egenskap utan kan även göra båten tryggare och stabilare i sjön. Däremot är det negativt för bränsleåtgången.
Kanske inte utstrålar typisk “Princess” anda, men kul med lite nytänk.
Tyvärr inte mitt val.