Match Cup Sweden startade 1994 och är ett av Sveriges största publika sportevenemang som varje år drar ca 100.000 åskådare till Marstrand. Evenemanget arrangeras mellan 29 juni-5 juli i sommar och är en del av World Match Racing Tour, där världens största profiler inom matchracing tävlar om världsmästartiteln i 10 länder. Under hösten 2008 valdes Milk till ny reklambyrå för Match Cup Sweden. Nu lanserar de en retroinspirerad kommunikationsplattform som grafiskt kan kopplas direkt till respektive sponsor, inspirerad av 50-tal, racing och tuffa seglingsdueller.
Den nya kommunikationsplattformen, som är det första resultatet av samarbetet, fokuserar tydligare än tidigare på Match Cup Swedens position.
– Match Cup Sweden är den största, mest klassiska och statustyngda seglingstävlingen i svenska farvatten. Det vill vi lyfta fram tydligare. Dessutom har vi flyttat fokus till det sportsliga, duellerna mellan världens bästa matchracingseglare, säger Anna Reynold, vd på Milk.
Klassisk kampanj
Inför årets evenemang är det premiär för ett helt nytt kommunikationsmanér, som inspirerats av matchracingens ursprung och 50-talets America’s Cup. I varje enhet syns en duell mellan stiliserade båtar, inramade av klipporna, fästningen och de unika kännetecknen för Marstrand som arena.
– Ambitionen med annonserna är att förmedla budskapet om duellerna och Match Cup Swedens status som den genuina seglingstävlingen, och att kampanjen ska kännas som en del av evenemanget. Istället för att enheterna ska upplevas som reklam vill vi att de ska kännas som något man vill spara och hänga upp på väggen, säger Anna Reynold.
Tätare koppling till sponsorerna
Det nya kommunikationsmanéret är anpassningsbart vad gäller färger och motiv, för att fungera i olika sammanhang och skapa en tätare koppling mellan evenemanget och dess sponsorer.
– Det nya manéret har gjort det möjligt för sponsorerna att integreras i kommunikationen. Varje båtsponsor får ett eget motiv i sina färger som de kan använda i sin egen kommunikation i samband med seglingarna, säger Jan Torstenson vd på Brandspot.
Även i den övergripande kommunikationen kommer sponsorerna fram på ett annat sätt än tidigare. Istället för att samtliga logotyper placeras i en “limpa” införlivas varje varumärke som löpande text i typografin. En idé som mötts med positiv respons från sponsorhåll.
– Vi vill ge ett större värde än att synas traditionellt med en logotyp, och det är kul att våra sponsorer ser styrkan i konceptet. Samtidigt har vi fått en välbehövlig, tydlig tråd i all kommunikation, fortsätter Jan.
Evenemanget genomförs som ett samarbete mellan Brandspot och GKSS. Tävlingsarenan i Marstrands inlopp ger en unik kontakt mellan båtar och publik. 2008 hade man rekordpublik med över 130.000 besökare på klipporna.
Kampanjen för Match Cup Sweden går bl a i GP, Veckans Affärer och i tidningen The Island som specialproduceras för evenemanget i samarbete med Aller Custom Publishing.
Arbetsgrupp Milk: AD/grafisk form/illustrationer Mikael Selin, copy Anders Holmström, PL Anna Reynold, prod.led. Marcus Aggfelt AD-ass. Anna Forsman/Camilla Almqvist.
Länk: www.matchcupsweden.com