6 maj, 2009

Sverige utmanar USA i historisk kappsegling

Sverige tänker ta revansch mot America i en historisk kappsegling med nybyggda kappseglingsskonerter från 1852. Ett svenskt seglingssyndikat med flera av landets etablerade profiler i segling och näringslivet tar ett unikt initiativ i svensk kappsegling, “The Challenge Sverige-America”. Projektet ämnar, liksom vid seglingen 1852, genom KSSS utmana New York Yacht Club i en klassisk seglingsduell som Sverige förlorade mot America för 157 år sedan.

– Det är en sportslig utmaning på elitnivå, ett kommersiellt affärsprojekt och ett sätt att föra Sveriges kappseglingstradition vidare, förklarar Janne Malmström, en av initiativtagarna.

Kappseglingsskonerten Sverige var världens kanske snabbaste tävlingsseglare 1852, drygt 30 meter lång, med två bakåtlutade master och 30 mans besättning. Den 22 september 1852 utmanade hon America på en kappsegling vid Isle of Wight. America hade året innan vunnit den ärofyllda kappseglingen Royal Yacht Squadron £100 Cup som några år senare gav upphov till America’s Cup. Sverige var en snarlik kopia av America och ledde länge kappseglingen men fick efter ett mindre rigghaveri se sig slagen av America.

Ett svensk seglingssyndikat vill nu ta revansch på America i en ny utmaning år 2012 med nybyggda och identiska kappseglingsskonerter.

– Vi avser att överlämna en utmaning från vårt projekt, genom KSSS till New York Yacht Club, de två klubbar som tävlade 1852. Det är ett femårsprojekt med tre separata mål, en sportslig utmaning i elitklass, en stark kommersiell plattform och att svensk kappseglingstradition förs vidare, förklarar Janne Malmström.

– Båtbygget finansieras helt av privatpersoner med seglingsintresse och den sportsliga delen genom ett näringslivsprojekt som bygger på evenemang och affärsmöten vid kappseglingar i Sverige och USA, förklarar Janne Malmström, vd för bolaget The Challenge Sverige America.

Bakom projektet står en mängd profiler i svensk segling och näringslivet, bland andra två av Sveriges främsta kappseglare, legenden Pelle Petterson och Gurra Krantz, som båda seglat i både America’s Cup och Volvo Ocean Race, samt båtkonstruktören Ocke Mannerfelt.

– Det här är ett fantastiskt roligt projekt, en klassisk kappsegling som har en tydlig koppling till America’s Cup. Vi vill samla seglareliten, näringslivet och historiskt seglingsintresserade i ett gemensamt projekt som tar seglingen Back to the Basics, kommenterar Pelle Petterson.

Tidplanen i projektet The Challenge Sverige-America är att ha finansieringen av båtbygget, ca 50 Mkr, klart till hösten, att bygga skonerten med modern projektteknik under 1,5 år, att segla en Sverige-Tour 2011 och att utmana America i Stockholm och Newport 2012.

Bildtext:
Drygt 150 år skiljer replikan av kappseglingsskonerten America mot en modern America’s Cup-båt.
Copyright. Bilden endast för press.