Ericsson Racing Team ligger etta och trea med Puma på andra plats när det återstår cirka 450 Nm av Leg 6 av Volvo Ocean Race som går i mål i Boston. Ericsson 4, med skepparen och femfaldige olympiamästaren Torben Grael, kom upp i ledningen på torsdagskvällen efteratt ha seglat i stealth mode. Det innebär att båtarna kan segla utom synhåll för de övrigadeltagarna i tolv timmar. För Ericsson 4 var det ett riktigt drag.
Ericsson 3, med veteranen Magnus “Mange” Olsson somskeppare, seglade också i stealth mode och kunde ta sig upp i täten och låg länge tvåa, men på fredagskvällen kom Puma upp på andra plats och låg vid 18-tiden svensk tid 27 Nm efter Ericsson 4.
Detta innebär en stor förändring för hela fältet. Så sent som i söndags ledde Telefónica Blue deltävlingen med 105 Nm.
“Vi hämtade upp Telefónica Blues försprång bra och vi har ju tampats med henne om förstaplatsen, säger Grael.
“Men trots att vi nu ligger etta är det fortfarande en öppen tävling mellan oss, Ericsson 3 och Puma.”
Förhållandena ombord är minst sagt omväxlande. Båtarna korsade en väderfront igår, vilket innebar snabba förändringar och ökande vind. När sedan fältet seglade in i Golfströmmen blev sjön grov.
“En andra kallfront drog förbi fältet med båtar samtidigt som de kom in i Golfströmmen, säger meteorologen Chris Bedford.
“Vindarna har skiftat till nordväst – rakt för ifrån – och även ökat till 20-30 knop och kulingstyrka ibland. Dettaskapar ganska stora vågor, något som båtarna gärna undviker.
“Vi försöker byta till ett mindre storsegel och taytterligare ett rev. Alla får hjälpa till med arbetet på däck, säger Gustav Morin, mediaman på Ericsson 3.
“Väderförhållandena har snabbt blivit mycket sämre. Båten slår emot sjön och hela båten rör sig snabbt från sida till sida samtidigt som rorsman måste hålla en bra kurs. Det är minst sagt en knepig situation.
Medan Ericsson 4 seglade i stealth mode upptäckte besättningen även att båtens vattenmakare, som gör färskvatten, hade gått sönder.
“Dave Endean (onboard boat captain) var snabb med att hitta felet och upptäckte att vi hade tagit sönder en koppling till ett vattenmembran genom vilket saltvattnet spolas i högt tryck för att få fram färskvatten, säger Guy Salter, Ericsson 3 mediaman.
VOLVO OCEAN RACE LEG 6 LEADERBOARD
(At 1259 GMT, Apr. 24, 2009)
1. Ericsson 4, 487 nautical miles to finish
2. Ericsson 3, +36 NM
3. Telefónica Blue, +40
4. Puma, +62 NM
5. Delta Lloyd, +116 NM
6. Green Dragon, +125 NM
7. Telefónica Black, +131 NM
Länk: www.volvooceanrace.org