Svenska Sjö, NorthTracker och Nokas har skapat en unik tjänst för att stoppa stölderna genom att koppla en GPS-spårsändare till larmcentral med väktare som rycker ut vid larm.
De flesta stölderna sker på obevakade platser, fritidshustomter, garageuppfarter och mindre brygganläggningar där man inte upprättat någon form av samverkan.
– Kostnaden för försäkringsbolagen är stor och ökar. Vi vill verkligen göra allt vi kan för att undvika att höja premierna kraftigt mot våra kunder. Framförallt för de som inte har sin båt på en klubb med bevakning är en spårsändare med åtgärd ett bra sätt att öka chanserna till att få behålla sin motor, säger Per Grywenz, vd för Svenska Sjö.
– Det är inte sällan vi hör från våra kunder att när de vaknar på morgonen så upptäcker de att de fick ett larm under natten men telefonen var på ljudlöst och motorn är borta, eller att man kontaktat polisen som inte har möjlighet att agera.
Med ett larm kopplat till en larmcentral går larmet först dit. Får centralen inget svar från båtägaren så rycker väktare ut.
– I normalfallet bekostar Svenska Sjö utryckningskostnaden för sina kunder. Har man en större utombordsmotor nyare än tio år som inte ligger på en bevakad båtklubb måste man börja tänka till, att det är mycket stöldbegärlig egendom man har säger Per Grywenz från Svenska Sjö.
–För vissa motormodeller i särskilt stöldutsatta områden kommer vi att ha tjänsten som ett krav för nyteckning hos oss.
Tjänsten fungerar ungefär som ett villalarm, dvs när larmet går informeras ägaren via mejl och sms samtidigt som en larmcentral, bemannad dygnet runt, ringer upp ägaren för att assistera med väktare som uppsöker och säkrar stöldgodset. När väktare väl är på plats kan bättre information ges till Polisen som då kan omhänderta stöldgodset eller sätta in spaning för att ta tjuvarna på bar gärning.
Den organiserade brottsligheten börjar nu bli så stor att den påverkar Sveriges BNP.
– Tillsammans måste vi alla, det vill säga konsumenter, försäkringsbolag och polis, samarbeta för att vi ska kunna vända trenden. Många arbetar hårt för att Regering och lagstiftare ska utöka Tullens befogenheter att kontrollera transporter och ge polisen de resurser som de så väl behöver. Vi har en lång väg att gå och det är bråttom, säger Carl Bodegård, vd för NorthTracker.
– Vi känner oss mycket tillfreds och det är med stor förtjusning vi går in i samarbetet avseende larmmottagning av NorthTrackers nya produkt som riktar sig mot båtlivet, säger Nokas Larmcentralers affärsområdeschef Christina Svennberg.
I södra Sverige finns en återförsäljare av dessa spårare. Ett samarbete med NorthTracker och Svenska Sjö.
SecurityPartner -SP AB