23 april, 2009

Efterlängtad spapremiär på Stenungsbaden

Efter nästan ett år av intensiv byggverksamhet är Stenungsbadens omfattande om- och tillbyggnader klara, med nya spa- och wellnessanläggningen Bluewater Sports & Health Club som huvudnummer. Annorlunda är bara förnamnet – något liknande finns knappast att skåda på denna sidan av Atlanten. Nysatsningen firas med öppet hus och festlig Spring Regatta under Valborgshelgen.

Stenungsbaden har under det gångna året satsat stora summor på att fräscha upp hela anläggningen. Den enskilt största investeringen är den efterlängtade spa-anläggningen, Bluewater Sports & Health Club, som innebär kraftigt framflyttade positioner för hela anläggningen.

– Den som väntar sig en traditionell spaanläggning med fokus på ro och vila kommer knappast att känna igen sig. Med Bluewater ville vi skapa en betydligt mer fartfylld och saltstänkt wellnessmiljö med mycket hemma-hos-känsla och utrymme för alla slags njutningar och rejäla energikickar, berättar Fredrik Janson, VD på Stenungsbaden Yacht Club.

En bärande del i Bluewaterkonceptet är den marina Newport-stilen som gör sig påmind på såväl in- som utsidan. Resultatet är en exklusiv men ändå avslappnad miljö med en doft av roddarnas klubbhus vid Yale eller Harvard runt förra sekelskiftet. Vitmålade paneler och cederträ blandas med ett välutrus-tat gym, varma källor och bubbelpooler med både ljud och ljuseffekter – och förstås en härlig utsikt över Hakefjorden.

Bluewaterkonceptet innebär också en satsning på flera unika behandlingar, en floatingtank och en Quick Fix Bar för den som vill fräscha upp sig inför kvällens nöjen.

– Vi har medvetet valt en västkustsk profil med mycket salt och tång i olika former. Som första spaanläggning i Sverige kan vi också erbjuda exklusiva oxygenbehandlingar, berättar Elina Pöyliö, wellnesschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Nybygget med sina pooler, terrasserade trädäck, barer, behandlings- och träningsrum – och t o m en egen volleybollstrand – innebär en investering på ca 60 miljoner kronor, men Fredrik Janson känner tillförsikt trots konjunkturläget:

– Vår satsning på ett tydligt koncept med seglingssporten som grund inleddes med vår prisbelönta konferensvilla J C Stevens. Bluewater blir en naturlig förlängning av konceptet, som nu blir ännu starkare. Jag skulle varit mer orolig om vi inte gjort den här satsningen. De anläggningar som kommer att klara lågkonjunkturen är de som kan erbjuda upplevelser utöver det vanliga, och det målet når vi nu med råge. Jag är övertygad om att Bluewater kommer att locka helt nya kundgrupper och ge hela anläggningen ett lyft. Till Bluewater kommer man för att ha kul, säger Fredrik och hälsar alla välkomna på Öppet hus den 1 maj.

Bilden:
Kappsegling med CB66.

Länk: www.stenungsbaden.se