20 april, 2009

Forskningsprojekt skapar “modernaste båttvätten”

I Sannäsfjorden i Bohuslän har giftiga bottenfärger från tusentals fritidsbåtar orsakat allvarliga miljöproblem, enligt forskare vid Göteborgs universitet. Nu har forskare vid universitetet i samarbete med kommuner, företag och länsstyrelsen tagit fram vad de anser vara världens kanske modernaste båttvätt, som sätter en svensk standard för miljövänlig båthantering. Ett liknande projekt har redan genomförts av Svenska Båtunionens Miljökommitté i samarbete med Miljösamverkan Västra Götalandsregionen inom Baltic Sea Breeze projektet.

Ingenting sägs dock i pressinformationen om att de bottenfärger som används idag ger betydligt mindre miljöpåverkan än “gamla” färger.

Norra Bohusläns skärgård tillhör landets mest oexploaterade kustområden. Här finns inga stora industrier, vattnet är västkustens renaste och djurlivet rikt. Ändå upptäckte forskare nyligen att Sannäsfjorden, som ligger mitt i ett Natura 2000-område, innehåller förvånansvärt höga halter av tungmetaller i bottensedimenten. Förklaringen kan – enligt forskarna – vara det intensiva fritidsbåtlivet.

Till Sannäsfjorden kommer årligen både svenska och norska båtar, som när säsongen är över tas upp och får skroven rensspolade med högtryckstvätt. På så sätt sköljs giftiga kemikalier från båtarnas bottenfärger rakt ut i fjorden. Även äldre, ännu giftigare, färglager lossnar. Närheten till Norge gör problemet särskilt allvarligt: eftersom norsk lagstiftning är betydligt mildare kan gifter som är förbjudna i svenska båtbottenfärger spridas i Sannäsfjorden, liksom till andra närliggande kustvatten.

Forskare vid Göteborgs universitet har tillsammans med Tanums- och Stenungsunds kommuner, Västra Götalandsregionen, länsstyrelsen i Västra Götaland samt bohuslänska föreningar och företag under ett par års tid arbetat för att åtgärda miljöproblemen i Sannäsfjorden. Den 24 april presenteras resultatet, i form av Sveriges och sannolikt världens modernaste och mest miljövänliga anläggning för båttvätt.

Anläggningen bygger på ett specialdesignat system med trekammarbrunn, där giftiga färgpartiklar med tungmetaller sedimenterar. I ett litet reningsverk fälls sedan lösta metaller ut i vattnet och andra gifter fastnar i ett filtersystem med aktivt kol. Det renade vattnet rinner ut i havet och restprodukterna kan lämnas på en vanlig miljöstation.

– Det här är för dagen den bästa tekniken du kan få, och till en rimlig kostnad, säger projektledare Kjell Nordberg, forskare vid Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.

En mycket viktig målsättning med projektet är att anläggningen i Sannäs skall fungera som en demonstrations- och undervisningsanläggning. I projektet ingår en gratis utbildningsdag, där båtupptagare, kommunala tjänstemän och andra som är involverade i hantering av fritidsbåtar och havsmiljön bjuds in till Sannäs för att genomgå en kurs om hur anläggningen fungerar och varför den är viktig för miljön. Målet med kursverksamheten är att vara kommuner, marinor och båtklubbar behjälplig med att själva etablera båttvättar, som därmed kan spridas längs hela kusten. Miljöeffekterna av den nya tekniken kommer att utvärderas i vetenskapliga studier vid Göteborgs universitet.

Fredag 24 april förevisas anläggningen för media och intresserade.

Kommentarer

Prof. Kjell Nordberg, Projektledare 12:14:05 2009-04-29

Det här är ingen tävling, det handlar om att värna havet
Det här beskrivna projektet, med att bygga ett miljövänligt båtupptag med tvätt av båtar och omhändertagande av giftiga rester från båtbottenfärger är i sig inte nytt utan bygger idémässigt på de erfarenheter som redovisas i P.-O. Samuelssons rapport ”Miljöanpassat båtupptag” (2006). Detta är en uppföljning och spridning av ett nytt förhållningssätt i alla våra fritidsbåtshamnar. Vad som dock skiljer detta projekt från tidigare arbeten och gör det unikt är att vi trimmat utrustningen och tekniken ytterligare, gjort den billigare och enklare. För att lyckas sprida tekniken och viljan måste det vara ENKELT, BILLIGT och bli RENT. Vi inledde projektet med att utföra en mycket omfattande studie i havet, av både sediment, musslor och ostron, längs en fjordprofil om 8km där vi analyserar på både tungmetaller och organiska miljögifter, som återfinns i bottenfärger. Allt detta med senaste teknik och miljöackrediterade lab i Sverige och i Tyskland. Denna studie återupprepas om fyra år för att studera effekterna av miljöinsatsen.
För att lyckas med att sprida dessa miljöåtgärder har vi satt upp denna anläggning som en demonstrationsanläggning och undervisningsanläggning. Detta för att hjälpa båtupptagare, båtklubbar, marinor, kommunala miljötjänstemän etc att komma igång, lära sig hur det går till, att själva praktiskt få pröva, samt att lära sig VARFÖR det är viktigt att begränsa utsläppen av farliga gifter i vår havsmiljö. Alla vill vi ha rent vatten och ren miljö i havet där vi gärna spenderar vår tid. Dessa kurser kommer att anordnas gratis för de som anmäler sig. En ytterligare bonus med detta är det nätverksskapande som kan uppstå mellan båtupptagare som träffas på kurserna, där egna och andras erfarenheter är mycket värdefulla.
Att dagens mindre farliga färger har en god inverkan på havsmiljön är bra, men vid användningen av kraftiga rengöringsmetoder, som starka högtryckssprutor, slits färgerna loss och äldre betydligt giftigare färger kommer plötsligt fram igen och rinner ut i havet, om resterna inte tas om hand på ett effektivt sätt.
Att beskriva våra ansträngningar med att underlätta och hjälpa till med spridandet och införandet av miljövänlig hantering av båtar, med modern och enkel teknik och kunskapsuppbyggnad, som något som redan är gjort och följaktligen inte behövs, gynnar vare sig havet eller båtlivet. Det här är ingen tävling om ära utan om att fortast möjligt införa miljömedvetenhet och ren teknik och därmed värna den miljö vi alla sjöfarare älskar mest, havet.