2 mars, 2018

Tio nya finska båtar på Allt för sjön

Båtimporten till Sverige från Finland har fördubblats på några år. 2017 importerades närmare 5000 båtar till Sverige från Finland till ett värde av drygt 650 Mkr. På Allt för sjön visas tio nyheter från Finland.

Pressmeddelande:

För tre år sedan var siffran 3 000 båtar värda knappt 300 Mkr. Samtidigt exporterade Sverige sammanlagt 91 båtar till Finland.

Finska Båtbranschens Centralförbund Finnboat och dess medlemsföretag presenterar på den kommande båtmässan Allt för sjön tio nya finska båtar.

– Den viktigaste orsaken till den finska båtarnas popularitet finns i Sverige. Sveriges båtkultur är mycket stark och det finns även mycket kapital i landet, säger Bella Boats vd Raimo Sonninen, som tillverkar Bella-, Falcon-, Flipper- och Aquador-båtar.

– Den finska båtindustrin har satsat långsiktigt på export och utvecklat båtar för den nordiska publiken, påpekar Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat.

Ett exempel på detta är Bellas flaggskepp Aquador 35 AQ, som konstruerades i samarbete med de lokala båthandlarna som känner de svenska båtägarna. Buster har för sin del skräddarsytt Phantom Cabin, den nya hyttbåten i lyxklass, för användning i den svenska skärgården.

Antalsmässigt är de flesta finska båtar som hamnar i Sverige hållbara, omkring 5 m långa aluminiumbåtar med utombordare. Deras marknadsandel fortsätter att växa i såväl Finland som i Sverige och Norge. Utvecklingen av denna båtklass går allt fortare. Förutom Buster, Silver och Faster som tillverkat aluminiumbåtar i årtionden har nu också bland andra Finnmaster Husky, Yamarin Cross samt allra senast AMT och Bella Falcon kommit ut på marknaden.

– Finsk båtindustri och finska båtar har ett mycket gott rykte i Sverige bland annat gällande kvalitet och design. Styrpulpetbåtar med skrov av aluminium i storleksklassen 5–7 m är det stor efterfrågan på och efterfrågan ökar hela tiden. Vi märker också att det är stor efterfrågan på mindre, lite enklare båtar på 4–5 m, berättar Per Åbrandt från Terhitec Oy som säljer Silver-, Faster- ja Terhi-båtar i Sverige.

– Finska båtar har en stark tradition in Sverige. Det beror förmodligen på att finska båtar ofta är anpassade till samma förhållanden som vi har i Sverige. Finska båtar har även ett gott rykte gällande både design och kvalitet vilket även stärker statusen för dem i Sverige, tillägger Christopher Sjöblom från Yamaha Motor Scandinavia, som representerar bland annat Buster-, Finnmaster- och Yamarin-båtar.

Mätt i Euro var Malta det viktigaste marknadsområdet, även om det bara exporterades åtta båtar dit. Medelpriset på båtarna var dock hela 90 Mkr.

– På Malta registreras Österbottenbyggda, top of the line superyachts. För större delen av de finländska båtbyggarna är dock Sverige den viktigaste marknaden – ofta viktigare än den finska marknaden, fortsätter Jarkko Pajusalo.

Betydelsen av den svenska marknaden syns också i de finländska tillverkarnas omfattande deltagande i Allt för sjön-mässan. Under temat ”Proudly made in Finland” finns 23 båt- och utrustningstillverkare representerade.